Sök

Så går det för den hajpade svenska poddplattformen Acast

Acast

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Acast vill frälsa poddmarknaden. Här är siffrorna som visar att bolagets förluster ökar kraftigt.

Svenska Acast, grundat 2014 av Måns Ulvestam och Karl Rosander, har håvat in många av de stora mediehusen som kunder till sin poddplattform.

Men bolaget, som ska hjälpa kunderna att tjänar pengar på poddar, dras med stora förluster.

Under sitt första år blev resultatet minus 19,7 miljoner kronor. Omsättningen stannade då på 2,6 miljoner kronor. 

Vd:n Måns Ulvestam har tidigare uppget att Acast siktade på att omsätta 25 miljoner kronor under 2015

Den kalkylen håller inte, rapporterar Di Digital som har tagit del av bolagets bokslut. Omsättningen för helåret 2015 stannade på 16,6 miljoner kronor – samtidigt som förlusten skenade till 34 miljoner kronor. 

Måns Ulvestam förklarar förlustsiffrorna med att Acast plöjer ned stora summor i en internationell expansion. 

”Bolaget investerar mycket i nya marknader. England och USA var där vi expanderade mest och det kostade”, säger Måns Ulvestam till Di Digital. 

USA-lanseringen var ett skäl till att Acast 2015 tog in yttterligare 40 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från mediejätten Bonnier.

Läs mer