Sök

Efter miljonregnet – nu hägrar USA för Universal Avenue

Universal Avenue

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Grundaren Johan Lilja berättar nu framtidsplanerna för sin snabbväxande startup Universal Avenue.

I natt kunde vi rapportera att den svenska säljstartupen Universal Avenue tagit in motsvarande 86 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna kommer bland annat från de befintliga investerarna Northzone och Moor samt Eight Roads – ett dotterbolag till den internationella fondförvaltaren Fidelity international, som bland annat har investerat i giganten Alibaba.

"Vi hade stort intresse för rundan med flera alternativ", säger Johan Lilje, vd och grundare av bolaget, när Breakit når honom under tisdagen.

Universal Avenues affärsidé är att vara en förmedlingstjänst mellan frilansande säljare och företag med säljbehov, men som inte vill anställa egna säljare eller stora säljbolag.

Kortfattat fungerar tjänsten som så att bolaget utbildar säljare via sin digitala plattform, som på frilansbasis därefter ger sig ut på fältet och börjar sälja mot provision. 

Företagen kan samtidigt, i realtid, hålla koll på säljarens prestation.

Bland kunderna återfinns svenska tungviktare som Spotifys företagstjänst Soundtrack Your Brand och Bambora.

Johan Lilja förklarar att den nya rundan, som innebär att startupen nu tagit in 150 miljoner kronor under sin blott två år långa existens, är ”enligt plan”.

”Vi vill fortsätta växa, så det är en naturlig del av utvecklingen”, säger han.

I dagsläget har bolaget verksamhet i sex länder och 45 anställda. Enligt Johan Lilja ska de nya miljonerna nu primärt användas till expansion.

”Vi har börjat kika på USA och siktar på att gå in där i år. Sedan kommer vi även fortsätta bygga ut teamet.”

Enligt bolagets färska årsredovisning omsatte Universal Avenue drygt 1 miljon kronor i fjol, med ett förlustresultat på 15,9 miljoner kronor.

Affärsmodellen fungerar som så att att Universal Avenue får betalt av sina uppdragsgivare i samband med att en av deras säljare, eller "Brand ambassadors" som de själva kallar det, tecknar ett avtal med en slutkund.

Johan Lilja vill inte gå in på hur försäljningen gått hittills i år sett till kronor och ören, men hävdar att bolagets omsättning växer med 50 procent på månadsbasis.

”Om en inte allt för lång tid ska vi upp på intäktsnivåer på över en miljon dollar i månaden. Men det är en bit kvar dit än så länge.”

Läs mer