Sök

Flightradar24 använder vinsten till såddinvestering i drönarbolag

Flightradar24Skysense

Flightradar24:s vd Fredrik Lindahl. Foto: Skärmdump från Flightradar24.com samt pressbild.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Det går bra för det svenska flygspårningsbolaget Flightradar24 - nu satsar bolaget miljoner på den svenska startupen Skysense som utvecklar teknik för att spåra drönare.

Sitt stora genombrott fick Flightradar24 under 2010, när den isländska vulkanen Eyjafjallajökull ställde till det för flygtrafiken.

Sedan dess har det gått stadigt uppåt för bolaget som spårar flygplan i realtid och som vuxit helt utan att ta in externt kapital. Bolaget omsatte för det brutna räkenskapsåret 2015 över 64 miljoner kronor och gjorde en vinst på 19 miljoner kronor, en ökning med över 70 procent jämfört med året innan.

För det brutna räkenskapsåret 2016 räknar bolaget med att omsättningen kommer att öka ytterligare.

“Det har gått väldigt bra. Förra året var ett exceptionellt år för oss, det skedde flera flygolyckor och vi fick mycket uppmärksamhet i media”, säger Fredrik Lindahl, vd på Flightradar24.

Nu väljer Flightradar24 att använda pengar ur egna kassan för att göra en såddinvestering i det svenska techbolaget Skysense. Ett bolag som grundades förra året och som tar fram teknik för att spåra drönare.

“Vi ser en spännande marknad i drönare. Eftersom hela vår verksamhet kortfattat bygger på att vi fångar upp signaler från flygplan så ligger det i vårt intresse att samma teknik används för drönare”, säger Fredrik Lindahl.

För Flightradar24 är investeringen strategisk på så sätt att om fler drönarbolag väljer att använda sig av transpondrar för spårning, av den typ som Skysense tar fram, så kan Flightradar24 även samla in data för drönare.

Hur mycket pengar de går in med vill han inte uppge, mer än att det rör sig om en såddinvestering på “ett antal miljoner”.

Den största inkomstkällan för Flightradar24 är appförsäljning. Appen finns både i en betal- och en gratisversion. Totalt har apparna laddats ner nära 30 miljoner gånger. Nedladdningen ökar när bolaget syns i media.

Ett annat intäktsben är annonsintäkter, eftersom bolaget har nära 2 miljoner användare per dag via olika plattformar. Dessutom har Flightradar24 en prenumerationstjänst där de säljer data till bolag som har koppling till flygindustrin.

Läs mer