Sök

Slog Pärleros säljrekord – nu ska stjärnsäljaren bli golfentreprenör

Under Par

Mark Järgren lämnar Bauer Media för att bli entreprenör. Foto: Pivat samt TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Radiosäljaren Mark Järgren satsar sina besparingar på startup för golfare.

Den som följt entreprenören Alexander ”Pärlan” Pärleros vet att den forne röjdykaren skrapade ihop en smärre förmögenhet genom att sälja radioreklam. 

Metoden var enkel. 

Alexander Pärleros var på jobbet först av alla – och gick sist. Han ringde, ringde och ringde för att övertala annonsörerna att spendera sina miljoner hos SBS Radio. 

Alexander Pärleros bröt sig loss för att starta Mobilio tillsammans med Schibsted, och jobbar nu med fintech-bolaget Pensionera

Nu står en till stjärnsäljare från samma radiobolag, som i dag heter Bauer media, redo att kasta sig ut i entreprenörsjungeln. 

Mark Järgren – enligt hans chef den säljare som "gjort bäst ifrån sig på kortast tid någonsin" – lanserar snart sitt varumärke ”Underpar”.

Idén är att erbjuda funktionell kost som ska hjälpa världens golfare prestera bättre på banan. 

”På golfbanor kan du i dagsläget i stort sett köpa korv och kexchocklad. Men ingen säljer grejer som verkligen ger dig långsiktig energi som räcker alla de mil som du går på banan. Det är märkligt att ingen har fyllt det tomrummet”, säger Mark Järgren.

Med ihopsparade pengar från radiosäljet satsar han, som en gång i tiden hade en lovande karriär som golfare, nu helhjärtat på sin startup.

Målet är att via e-handel och fysisk närvaro på golfbanor erbjuda skräddarsydda mellanmål för golfare. Löftet är produkter som på ett ”vetenskapligt hållbart sätt” hjälper golfarna att prestera maximalt.

Konkret handlar det i förstaläget om tre produkter: en proteindryck, en energibar och en färdigblandad vätskeersättningsdryck.

Skillnaden mot existerande liknande produkter är enligt Mark Järgren bland annat att Underpar minimerar sockret och istället fyller produkterna med långsamma kolhydrater, mineraler, salter och långsamt protein.

”Våra ledord under produktutvecklingen har varit tydliga: de skall ge långvarig energi & smaka riktigt bra. Det finns gott om sockersatt vatten på marknaden som säljs som hälsosamma drycker, säger Mark Järgren i vad som kan tolkas som en känga till Zlatans Witamin Well.

Han finansierar i dagsläget satsningen själv, och påbörjar inom någon vecka det mödosamma arbetet att få distribution via golfbanor i landet.

Förutom den inte helt låga tröskeln möter helt nya produkter ofta problemet att ingen känner till varumärket, vilket riskkapitalfinansierade startups ofta löser med en fet reklambudget. 

Mark Järgren planerar bland annat att använda sina kontakter inom proffsgolfen för att bygga Underpars varumärke och för att skapa kännedom om produkterna.

”Jag har i dagsläget Joakim Lagergren och 15-20 andra proffs som ambassadörer för varumärket. De kommer att hjälpa mig att få upp kännedomen om konceptet och varumärket”. 

Planen är att ta Underpar till jättemarknaden USA, efter att varumärket är satt på banan i Sverige.

”En av de största utmaningarna är att få distribution Jag kommer att sätta mig och köra Sverige runt till en början för att sälja in sortimentet. När den svenska marknaden rullar ser caset betydligt ljusare ut i USA". 

Det som talar för att Mark Järgren måhända kan lyckas är hans track record som radiosäljare på Bauer Media. Alexander Pärleros var först med att spränga 20-miljonersvallen, ett rekord som sedan dess har slagits.

Mark Järgren sålde för nära 30 miljoner kronor under 2015, vilket är ett av de bästa resultaten någonsin på Bauer Media. Enligt Breakits uppgifter bör det resultera i en lön på mellan 1-2 miljoner kronor, beroende på provisionsvillkor.

”Jag skulle kunnat stanna kvar och förvalta det, men jag väljer att gå vidare och jobba utan lön för att köra mitt eget race”, säger Mark Järgren.

Läs mer