Sök

Från Sting Day: Speleliten sågar riskkapitalbolagen vid fotknölarna

F.v: Tommy Palm, Alexander Bergendahl, Maria Tjärnlund, Fredrik Wester och Karl Magnus Troedsson. Foto: Jonas de Lange

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Riskkapitalisterna i publiken fick ta emot stenhård kritik när Sveriges dataspelselit samlades på Sting Day.

Några av sveriges mest lyckade teknikbolag genom tiderna sysslar med spel. De främsta exemplen är Mojang, bolaget bakom Minecraft, och mobilspelbolaget King. De två har sålts till stora internationella aktörer för 2,5 miljarder dollar respektive 5,9 miljarder dollar.

Fredrik Wester, vd på Paradox menar dock att spelbolag generellt värderas på tok för lågt.

“Hade jag haft 3 miljarder dollar när Mojang köptes upp hade jag helt klart bjudit över Microsoft”, sade han från scenen och spände ögonen i investerarna i publiken.

“Jag har suttit på flera investerarmöten och fått frågor om varför vi inte gör nästa World of Warcraft. Jag har aldrig fått någon fråga om affärsmodellen och våra siffror. Det är slöseri med tid”, förklarade han vidare.

Även Alexander Bergdahl, vd på spelbolaget Poppermost, höll med om att det kan bli fokus på fel saker.

“Det är många som fokuserar på när nästa hit kommer och fokuset flyttas från affären till själva innehållet”, sade han.

Fredrik Wester menade även att mobilspelbolaget King var undervärderat, trots att det alltså hade sålts för 50 miljarder kronor.

Tommy Palm, som ledde arbetet med att skapa mobilversionen av Candy Crush, tog dock investerarna i försvar till viss del. Han har även fått in kapital från bland annat Bonnier och Google Ventures till sitt nya spelbolag Resolution games.

“Det är en väldigt spännande kombination av att det finns extremt stora intäktsmöjligheter samtidigt som det är en av de mest komplexa branscherna man kan ge sig in i”, säger han när Breakit pratar med honom efteråt.

En av sakerna som gör branschen oerhört svår att investera i är att vare sig investerare eller spelbolag själva kan veta om det nästa spelet blir en hit eller inte.

“Tittar man man tillbaka har det traditionellt varit mycket investeringar i väldigt unga bolag där man investerar i teamet. Men det finns väldigt många exempel på bolag som har lyckats jättebra med ett varumärke och sedan inte nått samma nivå med nästa spel. Ta Mojang exempelvis som har lyckats jättebra med Minecraft. Nu kommer det också att hålla i sig och generera intäkter i säkert tio år framåt”, säger Tommy Palm.

Är det lättare att träffa rätt med investeringar i casual gaming som till exempel King jämfört med mer komplexa spel?

“Jag tror att det är ungefär lika svårt men det finns olika utmaningar".

Läs mer