Sök

Damberg och Bah Kuhnke borde gå ihop för att lösa mediekrisen

Stampen

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Näringsministern och kulturministern måste tillsammans arbeta för att mediestartups ska ersätta lokaltidningarna, skriver Viggo Cavling med anledning av Stampens kris.

För några månader skrev jag om Stampens ekonomiska problem och att det är troligt att Göteborg snart står utan en lokal tidning.

I dag kom beskedet att Stampen begärs i rekonstruktion, pengarna är med andra ord slut och nu hoppas ledningen bankerna ska skriva ner skulderna annars är nästa steg konkurs. Att pengarna i Stampens plånbok varit slut länge är ingen nyhet. Förra veckan rapporterade Resumé att Stampen vill paniksälja contentbolaget OTW och Modern Women Media.

Det första bolaget är inte med i rekonstruktionen, men väl det andra. Modern Women Media med bland annat Familjliv.se är en liten digital juvel som jag är säker på att Schibsted eller Bonnier lägger bud på om luckan uppstår. Men i övrigt förstår jag inte vad rekonstruktionen ska leda till. Det kommer inte att komma en rik miljardär ridande på en vit häst och rädda Stampen.

För några år sedan spådde finansmannen Jan Friedman att några av de stora riskkapitalbolagen skulle träda in på mediescenen, men detta hände inte. Troligen för att medieägarna ville ha för mycket betalt för sina konkursbon.

Nu ska de – medieägarna alltså – vara glada om de inte blir stämda av bankerna. Revisorer och verkställande direktörer har trollat med knäna för att få Stampens finanser att se anständiga ut.

Nu i och med rekonstruktionen kommer kejsaren att synas utan en tråd på kroppen. Självfallet är detta mycket sorgligt. Och dåligt för det demokratiska samtalet i Sverige. Det behövs en rejäl översyn av statens roll i det nya medielandskapet.

Vad är public service roll och vad ska vi egentligen med presstödet till?

Hur ska startups inom media kunna fylla den demokratiska luckan när vi snart har ett land utan lokaltidningar? Jag tycker att näringsministern och kulturministern ska slå ihop sina medieavdelningar och presentera en handlingsplan som vi alla kan diskutera.

De gamla båtarna kommer att sjunka, men vi måste bygga nya som kan segla på det digitala havet. Breakit är ett levande bevis på att det går.  

Läs mer