Sök

Byggvarulistan tar in ny runda från Almi Invest och Martin Timell

Byggvarulistan

MAGNUS SVENSSON OCH PATRIK DAHLÉN (T.H.). MARTIN TIMELL. FOTO: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Handeln med virke och skruv på nätet fortsätter att växa i raketfart. Nu fyller jämförelsesajten Byggvarulistan på kassan med 1,4 miljoner kronor för att få fler hemmafixare att shoppa digitalt.

I rundan deltar riskkapitalbolaget Almi Invest och tv-profilen Martin Timell, som sedan tidigare är delägare i bolaget.

Pengarna ska användas till att finansiera fortsatt expansion, bland annat i Norge där bolaget har ett samarbetsavtal med Byggebolig, landets största nätforum för hemmafixare.

“Nu har vi satt det norska bolaget på plats och tanken är att den norska sajten ska gå live om två veckor. Det är en väldigt bra match med Byggebolig. De har väldigt mycket trafik men vill hitta fler sätt att kapitalisera på den”, säger Byggvarulistans grundare Magnus Svensson.

Han beskriver trenden i bygghandeln som att den går från “kläm och känn” till en marknad där allt fler leverantörer skapar standardlösningar som gör det enklare att hitta rätt virke på internet. Handeln med byggvaror på nätet växer med 36 procent i årstakt, vilket är mest av alla branscher enligt statistik från Postnord.

Byggvarulistan får intäkter genom att ta ut en provision på de varor som förmedlas genom tjänsten - eller genom att ta betalt per förmedlat klick vidare till handlarens sajt.

“Vi tror att vi har en väldigt intressant position med tanke på att leverantörerna till byggkedjorna får allt svårare att nå ut till konsumenterna. Precis som i matbranschen skapar butikerna egna varumärken som de gärna lyfter fram, och som underleverantör blir man lätt utbytbar. På vår sajt kan man få mer direktkontakt med kunden”, säger Magnus Svensson.

Enligt Magnus Svensson är Byggvarulistan än så länge “ett par år” från att nå svarta siffor. Omsättningen under de närmast kommande tolv månaderna beräknas landa på runt 2 miljoner kronor.

“Vi rör oss i ett område som går åt rätt håll. Byggvaror är en naturlig e-handelsvara, eftersom det är tungt och klumpigt att bära hem samtidigt som det idag kan skilja upp till 30 procent i pris mellan olika varuhus, vilket förstås beror på att kunden inte orkar åka till flera olika ställen för att jämföra”, säger han.

Läs mer