Sök

Gamla it-rävar drar igång Twiik - en utmanare till Lifesum

LifesumTwiikHälsa

Foto: Militaryhealth/Flickr

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

”Många tycker säkert att vi är ett gäng feta katter som försöker leka start-up”, säger 54-årige entreprenören Karl Mikael Cakste.

Det är inte precis några dungar som nu startar hälsoappen Twiik. De sex i teamet har en gedigen bakgrund i näringslivet med fokus på media och telekom.  

”Jag tror det är en styrka att ha vår erfarenhet och vårt kontaktnät. När du är 23 år kan du inte bara lyfta luren och få till ett möte med den typen av människor som vi har tillgång till”, säger Karl Mikael Cakste.

Han har själv suttit som vd i en rad olika bolag inom mediekoncernen MTG och startat det som idag är biljettförmedlaren Ticnet. De sensate åren har han drivit egen hotellverksamhet i Baltikum och även varit ansvarig för hotelljätten Nordic Choice expansion på samma geografiska marknad.

Med sig i satsningen kring Twiik har han också bland annat sin gamla kollega från MTG-tiden Ola Heffler och Christer Månsson som var med och byggde upp mobiloperatören Europolitan (idag Telenor) i Sverige. Christer Månsson är formellt grundare av Twiik tillsammans med Johan Axelsson som tidigare varit chef inom friskvårdsföretaget Easylife.

”Vi är idag sex, sju personer som jobbar mer eller mindre operativt med bolaget men innan året är slut är planen att vi ska vara ett tiotal anställda”, säger Karl Mikael Cakste.

Twiik har stora likheter med den snabbväxande, svenska hälsoappen Lifesum men själva affärsmodellen skiljer sig åt en del. När Lifesum bygger sina intäkter på månadsabonnemang från privatpersoner är Twiiks idé att tjäna pengar på att sälja licenser till företag som sedan låter sina anställda använda tjänsten. Varje företagslicens ska kosta cirka 59 kronor i månaden.

”Grundidéen är att det är bra för verksamheten och affären om de anställda mår bra och det hjälper vår tjänst dem med”, säger Karl Mikael Cakste.

Användaren svarar på ett 20-tal frågor från start och utifrån den datan specialanpassas ett tränings- eller kostprogram.

”Det finns hur många hälsoappar som helst på marknaden men de flesta fokuserar bara på att mäta massa saker. Vi vill skilja ut oss genom att istället lägga tonvikten på vägledning och guidning”, säger Karl Mikael Cakste.

En grupp bestående av cirka 150 personer har redan provat en beta-version av Twiik och i maj kommer ett tiotal företag av varierande storlek få möjlighet att erbjuda sina anställda tjänsten. Planen är sedan att lansera Twiik bredare på den svenska marknaden. Hittills har utvecklingen finansierats av grundarna själva men nu är Twiik på väg att ta in externt kapital i två rundor. 

”Vi kommer få in runt 2 miljoner kronor de närmaste veckorna och till hösten siktar vi på att få in ytterligare runt 5 miljoner kronor”, säger Karl Mikael Cakste.

En annan kändis i mediebranschen som är kopplad till Twiik är den tidigare MTG-chefen Christina Bellander som också varit ansvarig för strategifrågor på TV4. Christina Bellander tar nu plats i styrelsen för Twiik och är sedan tidigare investerare i bolaget.

Läs mer