Sök

Foodora slängde ut restaurang som använde rivalen Wolt

WoltFoodora

Maxos Kersh. FOTO: Wolt

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Restaurangägaren Maxos Kersh blev utkastad från matbeställningsappen Foodora eftersom han samtidigt använde rivalen Wolt. Tilltaget kan bryta mot svenska konkurrensregler.

Kampen mellan matapparna i Stockholm blir allt hårdare. Sedan tidigare finns en rad aktörer på marknaden - varav dominanten är Foodora som backas upp av tyska Rocket Internet.

Sedan ett par månader finns ytterligare en spelare i stan. Den finländska appen Wolt har tagit 90 miljoner kronor i riskkapital från EQT Ventures nya techfond, samt Niklas Zennström och Supercells vd Ilkka Paananen.

Den tuffare konkurrensen har fått konsekvenser för restaurangägarna. Ett exempel är Maxos Kersh, ägare av restaurangen Maxos på Kungsholmen sedan ett år tillbaka. Han blev nyligen avstängd från Foodora - efter att samtidigt ha använt appen Wolt.

För Maxos Kersh innebär det en förlorad omsättning på 20.000-30.000 kronor i månaden.

“De var rakt på sak. De ville inte att jag skulle jobba med Wolt och sa att priset skulle gå upp om jag inte slutade med det. Jag sa att jag inte tänker backa, så nu har jag blivit avstängd från Foodora”, säger Maxos Kersh.

“Sedan var de också väldigt fokuserade på Wolt och menade att Wolt skulle ta över marknaden och sedan höja priset.”

Stod det något i ditt kontrakt om att du skulle vara exklusiv kund hos Foodora?
“Jag vet faktiskt inte. De påstod det när de ringde men för mig är det principsaken som är viktig. De sade att de inte bryr sig om vilka andra jag jobbar med förutom Wolt”, säger Maxos Kersh.

Att en leveransapp försöker få en restaurang att ansluta sig exklusivt kan vara olagligt. För en månad sedan tvingade Konkurrensverket mattjänsten Onlinepizza att ändra i sitt avtal - för att förtydliga att pizzerior även får vara anslutna till andra leveranstjänster samtidigt.

Foodoras Sverige-chef Felipe Gutierrez säger att bolaget tidigare använde sig av en modell med exklusiva avtal - men att den modellen skrotades i september i fjol.

“Vi ger våra restauranger möjligheten att få en rabatt på sina avtal mot att de bara använder oss. Det är ett sätt för oss att gardera oss mot konkurrenter som agerar på exakt samma sätt. Jag kan inte uttala mig om det här specifika fallet men generellt är det så att när vi investerar i restaurangen på det sättet förväntar vi oss att de ska hålla sig till bara oss”.

Hur funkar det med exklusiviteten?
“Det är valfritt att teckna exklusivitetsavtal. Det är en av de första sakerna vi tar upp med nya restauranger. Sedan väljer man genom att bocka av en ruta i kontraktet med oss.”

Restaurangägaren vi har pratat med upplevde det som att ni ser Wolt specifikt som ett problem. Stämmer det?
“Absolut inte. Det här handlar helt enkelt om att konkurrensskydda sin marknad. Det är väldigt vanligt. Återigen: Jag kan inte uttala mig om vad som har hänt i det här specifika fallet men det är helt valfritt för våra restauranger att inkludera exklusiviteten i sitt avtal”, säger Felipe Gutierrez.

Wolts medgrundare Juhani Mykkänen säger att han har pratat med “ungefär ett halvt dussin” restaurangägare i Stockholm som upplever att Foodora har försökt pressa dem till lojalitet.

“Så som jag förstår det vill de verka för att restaurangerna bara ska arbeta med en enda leveranstjänst. Vår bedömning är att det, när den dominerande aktören på marknaden gör på det viset, inte är i linje med andan i den svenska konkurrenslagstiftningen”, säger Juhani Mykkänen.

Olle Aronsson bidrog med rapportering till den här artikeln

Läs mer