Sök

Deras VR-teknik ska ge sportfans arenakänslan hemma från soffan

VoysysVeckans Break?

Medgrundaren Torkel Danielsson (mitten) visar upp plattformen för intresserade mässbesökare. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Norrköpingsbolaget Voysys vill kombinera tv-kommentator och matchstatistik med känslan av att sitta bland publiken på ett sportevenemang.

Voysys är nästa bolag ut i “Veckans Break?”. Vår fasta helgserie där vi presenterar unga bolag som står i begrepp att lansera en ny tjänst.

Grundbulten i Voysys teknik är en mjukvara som i realtid syr ihop rörlig bild från flera kameror. Det gör alltså att man kan livesända olika sorters evenemang, som till exempel en fotbollsmatch, med 360 graders video.

Det finn det dock flera som gör. Så sent som i onsdags rapporterade vi att fotbollsklubben Manchester City kommer att streama fotbollsmatcher i VR med Livelikes teknik.

I stället för att bara sätta upp en kamera på läktaren på arenan, har Voysys öppnat för möjligheten att integrera klassiska tv-element i VR-upplevelsen.

”När vi har pratat med fokusgrupper så vill folk gärna få arenakänslan, men de vill till exempel inte bli av med kommentatorer och repriser. Därför har vi istället en lösning där vi i praktiken använder VR-teknik i kombination med den vanliga platta tv-sändningen”, säger Magnus Persson, vd och medgrundare av Voysys.

När man tar på sig VR-brillorna får man alltså upp en slags storbildsskärm framför sig. Tittar man sig sedan runt omkring kan man se andra element som matchstatistik, andra åskådare eller videofönster med andra matcher som sänds parallellt. Nu riktar sig Norrköpingsbolaget direkt till stora tv-bolag för att kränga sin lösning.

“Vi har fått jättefin respons från de stora broadcastbolagen. De senaste månaderna har vi varit på olika mässor och pratat. Det är flera av dem som vill börja använda vår plattform redan nu”, säger Magnus Persson.

Han har grundat bolaget tillsammans med Torkel Danielsson och Jonathan Nilsson. Eftersom VR-branschen är i en så tidigt fas har bolaget inte bara utvecklat sin så kallade “stichningsmjukvara”, utan även fått bygga egna kamerariggar för 360-graders video för att kunna visa tekniken för potentiella kunder.

Hittils har grundarna finansierat utvecklignen helt själva. Men Magnus Persson utesluter inte att bolaget kommer att leta riskkapital i framtiden.

“Vi har inte någon riktig referenskund än så vi kommer nog vänta lite med att söka kapital tills vi har byggt lite mer värde i bolaget. Samtidigt behöver vi expandera organisationen för att kunna leverera till de största broadcastingbolagen", säger han och fortsätter:

"Nu känns det kanske lite närmare att hitta någon större samarbetspartner som vi kan leverera tillsammans med. Nu har vi en demo som våra kunder vill ha så nu är vi helt fokuserade på att bygga leveranskraft."

Läs mer