Sök

Babyshop lägger 50 miljoner på nytt robotlager i Jönköping

Babyshop

Marcus och Linn Tagesson. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

E-handelsuccén Babyshop satsar på automatiseringsrobotar för att effektivisera verksamheten. Samtidigt avslöjar vd:n nya omsättningsrekord.

I februari rapporterade vi om att barnklädbutiken Babyshop tagit in 85 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Verdane Capital. Nu har delar av pengarna kommit till användning i form av ett nytt centrallager som ska få verksamheten att växa ännu snabbare.

“Vi bygger en stor autmationsanlägning som kommer att fyrdubbla vår kapacitet från 2.500 till 10.000 ordrar per dag”, säger Marcus Tagesson, vd på Babyshop.

Idag har bolaget Norden, Storbritannien och USA som sina viktigaste marknader. Det nya lagret i Jönköping kommer att fungera som centrallager för hela verksamheten. Exklusive själva lagerbygget kostade automatiseringen över 50 miljoner kronor. Effektivitetsökningen gör ändå att det är värt det, menar Marcus Tagesson.

“På ett manuellt lager måste man vara på plats för att plocka ordrar. Nu börjar robotarna jobba redan innan man har kommit dit. Dessutom är det robotorna som springer mellan hyllorna så att våra anställda slipper. En vanlig lageranställd går i snitt 1,2 mil per arbetsdag”, säger han.

Trots den ökade effektiviteten försäkrar Marcus Tagesson att de nya robotarna inte kommer ta några jobb från bolagets fastanställda. Däremot slipper bolaget att ta in extrapersonal under högsäsongerna.

Under de senaste åren har Babyshop vuxit kraftigt och förvärvat två konkurrenter, AlexandAlexa i Storbritannien och norska Babyshop, som alltså hade samma namn redan innan uppköpet.

“Vi har lyckats väldigt bra med att integrera bolagen i vår koncern. Lagret blir den sista pusselbiten som faller på plats. Det öppnar för ytterligare konsolidering av marknaden och flera förvärv”, säger Marcus Tagesson.

De två tidigare förvärven ser ut att ha blivit väldigt lönsamma för Babyshop. Enligt Marcus Tagesson omsatte bolaget över 500 miljoner kronor under sitt brutna räkenskapsår som gick från maj 2015 till april 2016. Det är en ökning med över 150 procent. Bolaget gör dock fortfarande ingen vinst.

“Det mesta av förlusterna kommer från förvärvet av norska Babyshop. Utan det hade vi nästan gått break even. Vi räknar med att vara kassaflödespositiva när de nya lagret är klart i september”, säger Marcus Tagesson.

Kommer ni att kunna fortsätta hålla samma tillväxttakt?

“Det innefattar både organisk och förvärvstillväxt. Vi gillar förvärv så det är absolut inte omöjligt men det beror helt på vad som händer på den fronten. Det viktigaste för oss nu är att få ihop alla delar av verksamheten”, säger Marcus Tagesson.

Läs mer