Breakit - Ted Valentin: "Alla problem började när vi tog in kapital"

Ted Valentin: "Alla problem började när vi tog in kapital"

Johanna Ekström
Johanna Ekström
14 may 2016, kl 05:00

Efter över ett decennium som webbentreprenör vill livsnjutaren Ted Valentin ge något tillbaka till communityn. Men själv hade han sin sämsta period när han drev en startup.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
14 may 2016, kl 05:00

Ted Valentin har precis visat runt i sitt nya co-workingspace “Stora Knackeriet” i Gamla stan. Det har stora fönster, parkettgolv och är inrett med Blocket-fynd och färgglada världskartor på väggarna.

Kontoret ligger i en 1700-talsbyggnad, före detta Nummerlotteriets hus, med anor. I konferensrummet brukade till exempel Bellman hålla till och skalda propagandaverser åt kung Gustav III.

Och innergården där Ted Valentin nu satt sig tillrätta har även den sin historia. Fram till 1930-talet var den full av ett virrvarr av nedgångna gårdshus, som revs för att i stället göra plats för stadsdelens största park.

Ted Valentin är stockholmare och uppvuxen i en entreprenörsfamilj. På 1970-talet tog hans föräldrar fram en vindsstege som gick att vika ihop. Han har sett hur inställningen till företagande har ändrats i Sverige, från något man såg på med skepsis - till vad han idag kallar för “något av en inflation av startups”.

“På 1970-talet var man i princip ond om man var entreprenör. Det var inget som någon tyckte var fint, då kanske man skulle jobba för staten eller något. För över tio år sedan när jag började var det ingen som visste vad en startup var. När man sa att man gjorde grejer på internet så var folk bara: 'Jaha, konstigt'”.

“Nu vill varenda handelsstudent ha en startup. Man märker det på populärkulturen också, det nästlar sig in där med. Det är den nya drömmen om det häftigaste man kan göra, vilket man kan bli lite förvånad och fascinerad över”, säger han.

Själv har han egentligen bara drivit en renodlad startup. Och det var ingen angenämn upplevelse. 

Fram till 2011 hade Ted Valentin suttit och utvecklat olika webbsidor från kaféer på Södermalm. 

Som marknadsföringsstudent på Handels i Stockholm - med en webbutvecklarkurs i Kuala Lumpur i bagaget - startade han en webbsida som sålde tidningsprenumerationer till studenter. 

Den utvecklades runt 2002 till Tidningsbutiken.se.

Målet var att kunna vara fri men ändå tjäna pengar.

“Drömmen för mig var inte att starta ett företag med många anställda, utan jag kände att ‘tänk om man kunde göra något med det här internet, och kanske sitta på fik eller resa och samtidigt tjäna pengar, vilken cool grej’. Att sitta med sin laptop på kafé var en ganska ny grej då”, säger han.

Så blev det också ett tag. Men i takt med att Tidningsbutiken växte tog jobbet upp alltmer tid. Ted Valentin satt förvisso fortfarande på kafé och skötte allt, men han jobbade snart 12 timmar om dagen - sju dagar i veckan. Vilket var ganska långt från det fria liv han tänkt sig.

Så höll det på i 2,5 år, innan han insåg att han antingen var tvungen att ta in personal och skaffa ett kontor, eller sälja verksamheten. Han valde det senare och 2007 sålde han Tidningsbutiken till konkurrenten Tidningskungen för dryga 10 miljoner kronor.

“Friheten hade försvunnit längs vägen, det var inte en livsstil som präglades av frihet när man hela tiden var tvungen att kolla mejlen”, säger han.

Med den återvunna friheten började han starta "massa kartsajter", som cafékartan, restaurangkartan och sushikartan.

“Jag startade även hackatons och upptäckte att det fanns andra som också gjorde det här. Jag hade suttit ensam i så många år, men nu insåg jag att det fanns en community, även om den inte var så uppstyrd som nu”, säger han.

Fyra år senare, 2011, var Ted Valentin några år över 30 och hade blivit pappa. Omgivningen började trycka på och undrade om han inte skulle göra något mer - något större - än att bara sitta och jobba på kafé.

“Jag satt fortfarande på Il caffé på Söder och jobbade i ett hörn. Jag hade jobbat så i tio år. Samtidigt hade jag vänner, som till exempel Erik och Alex från Hornstull som hade flyttat till Berlin och startat Soundcloud. Så då kände jag att okej, det här med startups är kanske det man ska göra. Egentligen tyckte jag att jag hade en ganska trevlig livsstil, men man blir ju påverkad”, säger han.

Sagt och gjort. Startupen Tripbirds skulle bli “ett Tripadvisor för Facebook-generationen” och hade ett riktigt momentum under 2011. Den utsågs till Sveriges hetaste startup av tidningen Wired, och grundarna tog in 5 miljoner i kapital från både svenska och brittiska riskkapitalfirmor.

“Men jag tyckte inte att det var kul. Det var mycket stress”.

Vad var det som inte var kul?

“Jag tycker det är roligt att bygga produkter, nu var det mycket fokus på annat, man hade anställda och jag kände att jag inte räckte till. Det var dålig timing också eftersom det var precis samtidigt som jag fick mitt andra barn. Att försöka vara pappaledig och samtidigt ha investerare från England som bara: Vad menar du? Är du knäpp?, är inte så lätt”, säger han.

Inte nog med det, användarna strömmade inte till som Tripbirds tänkt sig.

“Det var en jobbig resa. Vi tillbringade så mycket tid med att göra fel saker, att ta in pengar tar mycket tid”, säger han.

Hade det varit bättre för er att inte ta in kapital?

“Man kan ju alltid vara efterklok. Vi tog in kapital från tre olika firmor för att det verkade spännande. I efterhand hade det nog varit bättre att bara ta in pengar från Creandum (ett svenskt riskkapitalbolag, Breakits anmärkning)”.

“Vi skulle bygga världens bästa produkt, men istället var vi tvungna att lägga massa tid på det där. Det var början till alla problem. Den processen tog typ tre månader. Det var de tre månaderna då vi också skulle sätta vad vi skulle göra. Det var semester, jag hade familj och vi hade typ ingen tid att lägga på produkten, utan vi la det på kapitalet”, säger han.

Tillslut ställdes Tripbirds inför ett vägskäl. Att ta in mer pengar för att kämpa vidare eller att lägga ner.

“Men då hade alla tröttnat. I dag känns det jätteskönt att vi inte fortsatte, men det var en lärdom och det kändes som ett stort svek mot de anställda. När man har en startup så säger man: ‘Kom och jobba för min startup! Du får lägre lön, men du får vara med i den här fantastiska startupen’. Det är ett ansvar som förpliktigar, man har lockat in folk och om det inte blir något så känns det som man sviker dem”.

“Det var en av mina sämre perioder i livet”, säger han.

När Tripbirds var nerlagt bestämde sig Ted Valentin för att “fokusera på att ha ett fungerande liv”. Återigen satt han på egen hand och jobbade.

Idag har han över 500 sajter i 30 olika länder, och ingen anställd.

Enligt det senaste tillgängliga bokslutet för 2014 omsatte han 5,4 miljoner i det egna bolaget, gjorde en vinst på drygt 2 miljoner kronor och hade tillgångar på 6 miljoner kronor. De senaste tre åren har omsättningen ökat med 70 procent per år.

“Det växer på bra, jag hade mitt bästa år någonsin förra året vilket är trevligt med tanke på att jag i huvudsak har varit pappaledig”, säger han.

Kan du berätta lite om affärsidén bakom sajterna?

“Jag har många olika ben som jag står på, det tycker jag är skönt. Jag har akademiska sajter i Sverige, som uppsatser.se, sen har jag recensionssajter som restaurangkartan och cafékartan. Jag har sajten sociala nyheter som inte är någon superbusiness, men lite intressant, sen har jag några hotellbokningssajter”.

“En ganska stor grej som jag gör nu är de lokala söksajterna utomlands, det är lite som en vidareutveckling av restaurangkartan och liknande i Sverige. Till dem har jag byggt en ny plattform för lokal information - du går till dem om du vill hitta till exempel en nagelsalong i Nigeria eller en hårfrisör i Mumbai”, säger han.

Plattformen finns på svenska, tyska, spanska och engelska och pengarna kommer från lokala Google-annonser.

Nu “kollar” Ted Valentin lite på appar.

“Det kan hända att jag ganska snart börjar släppa appar faktiskt. Egna appar, kanske redan innan sommaren”, säger han, men vill inte gå in närmare på hur de ska fungera.

Men han har också börjat fundera på vad han ska göra längre fram i framtiden. Om tio år tror han nog inte att han kommer sitta och bygga sajter längre.

Det är där Knackeriet kommer in, delvis. Efter att först ha startat det som nu kallas “Lilla Knackeriet”, som utsågs till Sveriges bästa kontor förra året, har han de senaste månaderna jobbat med “Stora Knackeriet” några kvarter bort. Satsningen finansieras av sajterna och går “till och med lite back”. Men det är inte pengarna som är huvudsaken här.

“Knackeriet är lite mer en tanke på vad man ska göra när man är vuxen. Det är kul att ha personer runt omkring sig som gör intressanta grejer och att hjälpa andra att bygga företag”, säger Ted Valentin.

Hur hjälper du bolagen?

“Det är mer informellt, men jag investerar litegrann ibland i saker, i en väldigt tidig fas innan såddrundan. Här får man bra koll på vilka som är duktiga”, säger han.

Målet med Knackeriet är inte att bli ”Sveriges största coworking-space” eller liknande.

Kvalitet ska gå framför kvantitet, och Ted Valentin är noggrann i urvalet av vilka som får hyra in sig. Det ska vara startups eller personer som kan bidra på ett positivt sätt till de andra.

“Jag är mer intresserad av att bygga en trevlig community och marknadsföra Stockholm som en startupstad. Jag kör mitt eget race kring det. Jag har varit entreprenör i ett antal år nu och det känns roligt att lämna över till lite nya förmågor. Tänk om det här hade funnits när jag började? Knackeriet är ett sätt att ge tillbaka”, säger han.

Hur fritt är ditt liv nu?

“Från början handlade det om friheten, men nu har jag hittat tillbaka till att jag vill ha livskvalitet. Det innebär att kunna jobba med mina egna projekt, i min egen takt och bygga saker för att jag tycker det är kul. Sen tycker jag också att det är kul att tjäna pengar, och det gör jag på mina projekt”, säger han.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel