Sök

Soundtrack your brand skriver på jätteavtal med McDonalds

Soundtrack your brandMcDonalds

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Matjätten McDonalds, med över 36 000 restauranger, har valt svenska Soundtrack Your Brand som global partner när det kommer till att leverera musik i butikerna. En prestigeaffär som kan genererar intäkter på över 100 miljoner kronor – varje år.

Det blott tre år unga musikbolaget Soundtrack Your Brand (SYB) med bland annat Spotify som delägare och Telia som investerare, har rott i hamn ett jätteavtal med restauranggiganten McDonalds.

Avtalet innebär att SYB, som skräddarsyr musik till butiker, hotell och restauranger i hopp om att öka deras försäljning, nu tar klivet in i USA officiellt samt lanserar sin produkt globalt.

”Det är ett stort bevis för oss att vi sätter den här dealen. Vi har arbetat med McDonalds i ungefär ett år i Sverige, och de har gillat oss så mycket att de nu vill vårt koncept globalt. Det är skitkul och vittnar om att vi har tagit oss till nästa nivå”, säger en glad Andreas Liffgarden via telefon från USA.

”En sådan här kund kan vi göra affärer med i flera år framöver. Det är en av de största kunderna vi egentligen kan ta.”

Exakt hur mycket intäkter affären kommer att generera för SYB återstår däremot att se. Eftersom McDonalds är ett franchaise-koncept behöver inte jättens alla 36.000 restauranger per automatik konvertera till SYB-användare.

I Sverige har dock cirka 60 procent av alla McDonalds-aktörer valt att börja använda och betala för SYB:s tjänster sedan samarbetet inleddes för ett år sedan.

Skulle konverteringstakten vara liknande på global basis, med en månadsintäkt på 500 kronor per restaurang, kommer SYB få över 100 miljoner kronor på årsbasis tack vare den här affären.

”Det tar ett tag att rulla ut en sådan här affär, det går inte på en kvart. Men din uträkning är absolut i rätt hära. När det har rullat ut full ut så rör det sig om över hundra miljoner kronor i omsättning", säger Andreas Liffgarden.

I samband med nyheten om McDonalds avslöjar SYB även att man kommer att börja arbeta med andra musikleverantörer än Spotify. Tidigare har Spotify i praktiken varit exklusiv som partner – men nu kommer bolaget bland annat att börja distribuera musik via den konkurrerande tjänsten PlayNetwork, som nyligen skrivit på ett stort avtal med den globala kafékedjan Starbucks. 

”Det handlar om att vi vill följa med våra kunder oavsett vilken marknad de kliver in på. Om Spotify inte finns på den marknaden måste vi hitta en annan lösning, och då behöver vi en mix av olika musikleverantörer", säger Andreas Liffgarden.

Att samarbeta med exempelvis Spotifys storkonkurrent Apple Music verkar det däremot inte vara tal om.

”Det går tryggt att säga att vi inte kommer att jobba med någon Spotify-konkurrent.”

Så sent som i tisdags stod det även klart att Soundtrack Your Brand tagit in 27 miljoner kronor i riskkapital via ett konvertibellån.

Enligt Andreas Liffgarden ska den kapitalanskaffningen däremot inte ses som en regelrätt finansieringsrunda. 

”Vi har jobbat sjukt hårt med att få McDonalds-dealen på plats så vi har inte haft tid att gå ut och resa pengar. Därför tog vi in pengar på det här sättet, det var en enkel och snabb lösning. Nästa runda kommer vara väsentligt mycket större”, säger han, utan att avslöja några siffror.

Hur har ni firat det här genombrottsavtalet då?
”Vi köpte 100 ostburgare. Med lite skumpa till”, säger Andreas Liffgarden med ett skratt.

Läs mer