Sök

Svenska mediechefer: Stoppa Facebooks gräddfil hos Telia

Telia

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Den svenska telekomjättens agerande får publicisterna att rasa.

För tre veckor sedan började Telia erbjuda sina kunder fri surf på sociala medier bland annat Facebook. Det initiativet snedvrider konkurrensen och är samtidigt ett direkt hot mot den svenska pressfriheten.

Det menar 27 av Sveriges tyngsta publicister som i en gemensam debattartikel nu kräver att den regeringen agerar. 

”Detta är en direkt attack på nätneutraliteten”, skriver mediecheferna och fortsätter:

”Det är ett försök att testa och tänja gränserna för vad telekombolagen får göra när det gäller att styra innehållet på nätet.”

Bakom uppropet står bland annat SVT-chefen Hanna Stjärne, Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén, TV4:s vd Casten Almqvist och Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Mediecheferna menar att Facebook genom avtalet med Telia köper sig en ”gräddfil” till användarna på bekostnad av bland andra svenska medier.

”Telias uppgörelse med Facebook är ytterligare en spark mot svenska medieföretag. Det är ett försök att testa och tänja gränserna för vad telekombolagen får göra när det gäller att styra innehållet på nätet”, menar debattörerna och tillägger:

”Juridiskt är Telias agerande i en gråzon. En medveten provokation mot tanken om ett öppet internet. Om den här typen av affärsmodeller tillåts tvingas Sveriges publicister att köpa sig plats i näten eller göra upp med digitala jättar som Facebook”.

De svenska mediecheferna vill nu se åtgärder från politiskt håll:

”Oavsett regelverk uppmanar vi därför regering och riksdag att genom sin roll som ägare säkra att Telia verkar som ett föredöme när det gäller nätneutraliteten och rätten till det fria ordet på internet”, skriver de 27 publicisterna.

Läs mer