Sök

Nu är verkligheten på väg i kapp techsuccén Fingerprint

Fingerprint

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Breakits Stefan Lundell ger sin syn på morgonens rapportbesvikelse.

Först av allt vill jag ha en sak till protokollet: Göteborgsbolaget Fingerprint Cards är en fantastisk framgångssaga.

Uträknat av alla (förutom en liten kärna entusiastiska aktieägare) kom bolaget tillbaka och utklassade alla konkurrenter med sin världsledande sensorteknik för mobiltelefoner.

Den bragden bevisas idag i hårda siffror. Försäljningen har på ett år ökat med nästan 1000 procent och hamnade det första kvartalet på 1,49 miljarder kronor.

Det är bara att lyfta på hatten för den prestationen. Men på samma gång måste man som utomstående bedömare konstatera att verkligheten nu är på väg i kapp sagan Fingerprint Cards.

För även om bolaget rent operativt går som tåget är dagens rapport en klar besvikelse för Fingerprint som aktie. Det är inte alltid lätt att hålla isär aktie och bolag.

Men om vi för en stund väljer att bara fokusera på Fingerprint-aktien går det att konstatera följande besvikelser i morgonens kvartalsrapport.

  • Viktigast är försäljningen. Omsättningen blev i första kvartalet drygt 130 miljoner kronor sämre än vad analytikerna i genomsnitt väntat sig. Ännu värre är att försäljningen ”bara” växer 10 procent jämfört med fjärde kvartalet 2015. Aktiemarknaden hade prisat in en dubbelt så hög tillväxt. Inte bra alls.
     
  • Vd:n Jörgen Lantto ger ingen ny guidning kring försäljningen resten av året. Tidigare har han sagt att Fingerprint Cards ska nå en omsättning på mellan 7 miljarder och 8,5 miljarder kronor för helåret 2016. Aktiemarknaden hade hoppats på att åtminstone bottnen i intervallet skulle höjas i samband med dagens rapport. Det påpekar bland annat investmentbanken Carnegie i en första kommentar till sina kunder nu på morgonen.
     
  • Även på sista raden överraskar Fingerprint Cards negativt. Trots att bruttomarginalen stärktes slutade rörelseresultatet på 589 miljoner kronor. Det var 30 miljoner sämre än vad analytikerna räknat med.
     

Dessutom finns det fler orosmoln på Fingerprint Cards himmel. Det stora frågetecknet är bolagets största marknad Kina. När den amerikanska jätten elektronikjätten Apple rapporterade tidigare i veckan framkom att det bolagets mobilförsäljning i april rasade med 24 procent på den kinesiska marknaden.

Det är en tydlig fingervisning om hur den kinesiska marknaden som helhet utvecklas. Frågan är om Fingerprint-chefen Jörgen Lantto också tagit höjd för det i sina prognoser.

Läs mer