Sök

Starbucks-utmanaren Wheely tar in 20 miljoner av Gmail-skapare

WheelysWheelys Cafe

Maria De La Croix, vd för Wheelys

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Gmail-skapare investerar i svenskt cykelkafé.

Vi har tidigare kunnat berätta att grundarna av den skånska reklambyrån Studio Total, Per Cromwell och Tomas Mazetti, dragit igång en startup bestående av cykelcaféer – Wheelys. Bolaget har bland annat antagits till den välansedda inkubatorn Y Combinator i Silicon Valley.

Nu är det dags för ytterligare expansion.

Maria De La Croix, vd för Wheelys, berättar för Breakit att bolaget har stängt en finansieringsrunda på motsvarande 20 miljoner kronor. 

"Wheelys har nu expanderat till 50 länder på mindre än ett år utan några pengar. Låt oss nu se vad vi kan göra med ett bankkonto", säger hon till Breakit. 

"Vi kommer att använda pengarna till att fortsätta att utveckla våra cykelcaféer. Vi finns redan i 50 länder, på alla kontinenter, men vi ska bli bättre och större.”

Bakom investeringen står bland annat G-mails skapare Paul Buchheit, Othman Laraki (Color Genomics) Jared Friedman (Scribd) och Justin Waldron ( Zynga) samt "en massa andra grymma Silicon Valleymänniskor."

"Vi är inte ostolta av att de tror att vi kan bli större än Starbucks, vilket i och för sig är ganska ointressant, då det vore som att jämföra Uber med Taxi Stockholm."

Bolaget, som startade i Malmö och Lund, har idag sålt över 400 caféer till 50 länder. Själva tjänsten bygger, förutom cyklarna, på att de mobila caféägarna kan hantera betalningar, inköp och tillstånd via deras app. Wheely tar därefter en avgift på transaktionerna.

“Vi har dubblerat antalet caféer varje halvår. Det känns stort eftersom vi började bygga cykelcaféerna i en källare 2014. Nu har vi istället en fabrik i Shanghai som producerar cyklarna. ”

Bolaget har tidigare meddelat att bolaget har flest användare i Jordanien. Just nu går det dock bäst i USA, där Wheeleys bland annat finns i Kalifornien, New Jersey och Florida.

“Nu vill man dessutom öppna 500 caféer i Kina. Vårt största problem just nu är att hinna producera cyklar i takt med efterfrågan. Vi är chockade över det enorma intresset”

Läs mer