Sök

Storägaren om Tictails beslut att skära ner: "Inte alls orolig”

TictailCreandum

Grundarna av Tictail t.v., Johan Brenner t.h.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

På tisdagen kom bomben att var åttonde medarbetare på den hajpade e-handelsplattformen Tictail tvingas sluta. Nu kommenterar storägaren Creandum och Johan Brenner uppsägningarna.

Att Tictail, som är ett av Sveriges mest omskrivna techbolag med kontor både i Stockholm och New York, beslutat sig för att sparka tio medarbetare kom nog som en stor överraskning för många. En nyhet som Di digital var först med att rapportera om.

Bolaget, som tillhandahåller e-handelsplattformar åt mindre bolag, tog trots allt in 190 miljoner kronor i riskkapital från bland annat svenska Creandum så sent som i somras.

”Det är med ett tungt hjärta som jag meddelar att vi har släppt några Tictail-anställda som har spelat en viktig roll i att göra Tictail till det framgångsrika företag det är idag”, kommenterade bolagets grundare och vd Carl Waldekranz uppsägningarna tidigare idag, samtidigt som han avböjde att vidareutveckla varför bolaget fattat detta beslut.

Nu kommenterar däremot Johan Brenner situationen, som via riskkapitalbolaget Creandum är storägare i Tictail.

”Vi är inte alls oroliga. Verksamheten växer kraftigt och vi har knappt gjort av med något av riskkapitalet vi tog in förra sommaren”

Uppsägningarna verkar däremot inte vara helt enligt plan för Tictail.

”Självklart är var det inte bolagets plan att säga upp personal men det är inget konstigt att bolagen justerar planen under resans gång. Det händer ofta i våra portföljbolag”

”Mottagandet från marknaden har varit väldigt starkt för Tictails produkter och vi växer snabbt i antalet användare. Hittills har ledningen haft allt fokus på tillväxt men nu lägger man också kraft på att skapa intäkter”

Att avskeden skulle kunna kopplas till svaga finanser inom bolaget avfärdar Johan Brenner.

”Vi har inget kapitalbehov för närvarande. De pengarna Tictail tog in förra sommaren räcker långt in i 2017”

Exakt hur Tictail planerar att kapitalisera på sina snabbt växande användarantal återstår att se. Så här kommenterade Carl Waldekranz frågetecknen kring affärsmodellen i fjol:

”Vi har börjat kolla mycket mer på hur Tictails affär ska se ut och vad som kommer att vara våra intäktskällor. Hittills har vi varit extremt tålmodiga kring att kapitalisera på affären. Det finns oerhört stora tillväxtmöjligheter, och precis som våra siffror bevisar så har vi skapat lyckats med produkten. Att skapa intäkter på affärssidan kommer inte att vara ett problem. Vi tittar redan på att börja experimentera med olika former av prenumerationer, leveranstjänster och annonser.”

Breakits Stefan Lundell har bidragit till den här artikeln.

Läs mer