Sök

TV4 försöker köpa över svenska Youtube-stjärnor för miljonbelopp

United ScreensSplay

FOTO: Henrik Montgomery / TT/Leif R Jansson / TT/Skärmdump från videoblogg

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Trots att mediejätten Bonnier redan är storägare i Youtube-nätverket United Screens ligger TV4 nu startgroparna för ett eget nätverk, uppger källor till Breakit.

”De har varit och ryckt i flera av de svenskarna som har flest prenumeranter på Youtube”, säger en av Breakits källor.

Youtube-stjärnorna ska ha lockats med garantisummor på flera miljoner kronor för att fås att ta steget över till TV4:s nätverk. Normalt brukar annars Youtube-nätverken sälja på provision där stjärnorna inte garanteras några intäkter från start.

I praktiken handlar det om en slags övergångssummor som Bonnier-ägda TV4 nu erbjuder vilket är något nytt på den svenska marknaden.

TV4 bekräftar i stora drag Breakits uppgifter men vill inte lämna ut några detaljer:

”Jag vill inte diskutera en pågående förhandling”, säger Anna Rastner, digital programchef för TV4-gruppen.

Hon pekar dock på flera konkurrensfördelar som TV4 har gentemot de andra två stora svenska Youtube-nätverken Splay och United Screens.

”TV4 har en väldigt stark försäljningsorganisation och sedan länge upparbetade kontakter med annonsörerna. Här kan vi hjälpa nya digitala stjärnor att få nya intäkter”, säger hon och fortsätter:

”Vi kan också erbjuda de här Youtube-stjärnorna en chans att vara med i vårt linjära utbud om vi hittar rätt form”.

TV4:s ägare Bonnier äger idag runt 20 procent av United Screens och får, i och med TV4:s initiativ, intressen i två konkurrerande verksamheter inom en relativt smal nisch. Men Anna Rastner vill inte göra någon stor poäng av den potentiella intressekonflikten:

”Det är fortfarande så tidigt och vi får se om vi blir en konkurrent till United Screens och Splay. Vi vet inte exakt vilka former det här projektet ska ta”, säger hon.

TV4:s inbrytning är ett tydligt tecken i tiden där den traditionella tv-industrin tappar mark till den digitala. I fredags kom ny statistisk från analysföretaget Mediavision som visar att svenskarna minskade sitt traditionella tv-tittande med fyra procent under fjolåret jämfört med 2013. 

Tittarfallet gjorde att intäkterna för den traditionella kommersiella tv-marknaden minskade med 200 miljoner kronor samtidigt som omsättningen för online-tv växte kraftigt. Här var det olika främst Youtube-kanaler som ökade mest i reklamförsäljning.

Följden blev att intäkterna för den kommersiella tv-branschen i Sverige satte rekord med en försäljning på drygt 21 miljarder kronor - en ökning med fem procent jämfört med 2013.

Läs mer