Breakit - Musikprofiler, änglar och IKEA-tungviktare bettar på ny spel-app

Musikprofiler, änglar och IKEA-tungviktare bettar på ny spel-app

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
06 apr 2016, kl 08:51

Den svenska betting-appen Oddsium samlar speljättarnas odds i en och samma app. Nu backas bolaget upp av en rad namnkunniga finansiärer.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
06 apr 2016, kl 08:51

Idén är egentligen enkel: Istället för att du som gillar att spela på fotboll ska behöva scanna av vilka spelsajter som ger dig bäst odds på en match vill Oddsiums app samla alla odds på ett och samma ställe. Genom att logga in på appen slipper du således registrera dig på varje enskild spelsajt, utan får allt på en och samma plattform.

Eller som grundaren Krister Malm beskriver det – ett Spotify för betting.

”Spotify samlar all musik, men vi samlar alla spel och odds. Det är egentligen en väldigt förenklad lösning där du bara behöver logga in i vår app för att lägga spel oavsett spelbolag. Dessutom lämnar man aldrig vårt gränssnitt, vilket vi är unika med att erbjuda”, säger Krister Malm, medan han visar upp appen på kontoret i centrala Stockholm.

Idén till appen föddes för flera år sedan när Krister Malm, med ett förflutet i dataspelsbranschen, precis börjat jobba med online gaming. Han noterade snabbt att spelbolag var en lukrativ bransch (börsnoteringarna av svenska Leo Vegas och Catena Media bekräftar den tesen), samtidigt som han tyckte att det var märkligt att det inte fanns några bra och genomtänkta affiliate-lösningar för betting.

Istället för att kunna välja och vraka mellan oddsen och slussas vidare satt storspelarna med massvis av fönster öppnade på sina skärmar och letade efter de bästa oddsen.

Han beslutade sig därför för att göra en prototyp av Oddsium-appen, och fick sedermera in en rad namnkunniga investerare till bolaget. I dagsläget har investerare som riskkapitalbolaget Victor & Victor (investerare i bland annat Sportamore och Safello), AddInvest (med bland annat IKEA:s ordförande Lars-Johan Jarnheimer som grundare), skivbolagsjätten Warner Musics vd Jonas Siljemark, affärsängeln Jacob Key (tidigare Warner Music) samt profiler från svensk spelindustri investerat totalt 7 miljoner kronor i bolaget.

”Våra investerare kommer från skilda branscher. Victor & Victor har den största andelen, och de är välkända för att vara duktiga ängelinvesterare och har varit ett jättebra bollplank för oss. Sedan har vi folk med erfarenhet från både spel- och musikbranschen. Samt ett par tunga namn från spelindustrin som i dagsläget inte vill offentliggöra sina investeringar”, säger han.

Enligt Krister Malm har även flera spelbolagsjättar velat investera i bolaget. Men hittills har han gett dem ett nej.

”Förhoppningen är nog på sikt att göra som Spotify gjorde och ta in alla storbolag som delägare. Men just nu vill vi vara oberoende, så att det inte riskerar uppstå en situation där något spelbolag inte vill ingå i appen bara för att någon större konkurrent finns med på ägarlistan och således tjänar pengar på deras samarbete.”

Majoriteten av spelbolagen har ändå valt att skriva på avtal med Oddsium – bolaget har idag avtal med 31 olika spelbolag, stora som små. För tillfället erbjuds enbart traditionella spel på fotbollsmatcher, men tanken är fler spelalternativ ska implementeras framöver. 

”Vi ville börja med någonting brett och populärt”, säger han.

Oddsiums affärsmodell bygger till till största del på affiliate, det vill säga att Oddsium får en peng för varje spel som kommer via deras app. Appen innehåller dock även annonsytor.

”Vi vill inte sia om några omsättningssiffror än, det beror lite på hur många länder vi lanserar i i år. Avtalen med spelbolagen är generellt sett globala, även om vissa länder kräver specifika avtal.”

Vad ser spelbolagen för värde i att synas i er app? 

”De är ju redan konkurrensutsatta idag, så fördelen för dem är att det blir extremt snabb konvertering och är kostnadseffektivt. De har dessutom möjlighet att följa upp och se vilka användare som spelar på vilka lag, och därefter rikta erbjudande till dem med pushar.”

”Till skillnad från exempelvis Catena Media så eliminerar vi laddningssidan och gör allting snabbare. Trösklarna försvinner.”

Ser spelbolagen ingen risk i att tappa kontrollen över sina kunder? Att det blir svårare att exempelvis bygga lojalitet när ni vill att de spenderar all sin tid i er app.

”Tar man de större bolagen så har de redan en stor kundstock och de är medvetna om att kunderna även har konton på andra bolag. Via både deras egna såväl som genom vårt CRM-maskineri kommer de fortfarande kunna nå spelarna.”

Hur ser du på problematiken kring spelmissbruk? Med tanke på att er app till stor del bygger på att det ska gå enkelt och snabbt att genomföra spel.

”Vi har tittat en del på spelmissbruks-aspekten och vår avsikt är ha en global spärr där man själv kan sätta nivå. Det kommer komma.”

”Man ska dock komma ihåg att vi faktiskt inte är något spelbolag. Visst, vi erbjuder spel via vår app, men vi ser det främst som att vi är en plattform som ger otroligt bra överblickbarhet och transparens till skillnad från vad spelbolagen erbjuder.”

Vad säger svensk lag om er modell? 

”Vi har haft ett gäng advokater som tittat på oss och alla har gett sitt ok. Vi är inte ett spelbolag, det är väldigt tydligt. Vi hanterar inte några spel. Vi är inte mer spelbolag än vad Apple är.”

Hur kommer det sig att ni har kontor på Malta om ni inte är ett spelbolag som måste kringgå exempelvis det svenska spelmonopolet?

”Från första början var tanken att vi skulle lägga en del av utvecklingen där nere. Men när vi plockade in pengar kände vi att vi hade bättre koll så här i uppstartsfasen om vi hade allting på plats här i Sverige. Så just nu är det ett kontor där nere, men ingen som sitter där dagligdags. I och med att det finns mycket bra folk nere på Malta så kommer vi dock se över vad vi eventuellt kommer sätta där nere.”

Vad skulle du säga är det långsiktiga målet? Börsnotering som Catena Media?

”På sikt är det möjligt. Men vi har inte satt fast strategi för hur vi ska göra. Det är en möjlighet, men ingen utstakad och satt strategi.”

”Vi vi växa och komma ut på marknaden. Vi tror verkligen att det här kan bli en megaprodukt  som förändrar spelupplevelsen.”

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel