Sök

Cube Media surfar på influencer-vågen - tripplar omsättningen

Cube Media

Christoffer Bergmann, Eric Lundström och Olof Lindblom. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det sociala nätverket omsatte 18 miljoner förra året och går med vinst. "Vi står inför ett maktskifte", säger vdn Eric Lundström.

Det digitala mediehuset Cube sammanför sociala profiler med olika varumärken. Förra året valde bolaget att skrota sina tre bloggportaler. Nu ligger fokus på profilernas egna varumärken och de har fått större möjlighet att själva forma sina egna digitala kanaler.

Hittills har Cube knutit till sig 16 digitala profiler och tillsammans har de en räckvidd på 10 miljoner. Några av de med störst publik är Nicole Falciani, Janni Delér, Alexandra Bring och Angelica Blick.

“I dag har alla en portal om sig själva, vi tror inte på paketeringen av flera bloggar på en och samma plattform. Vi ser oss som en agentur för profiler i alla typer av sociala medier, både Instagram, Youtube, Snapchat och bloggar”, säger Eric Lundström, vd för Cube.

Han startade nätverket tillsammans med Olof Lindblom och Christoffer Bergman för tre år sedan. Försäljning av banners är en stor del av affären men även redaktionella samarbeten ökar.

“De senaste 12 månaderna har vi märkt en större efterfrågan på allt från enstaka sponsrade poster till stora ambassadörsprogram på ett år. När vi startade kring 2013 var det väldigt annonstungt, majoriteten av varumärkenas budget låg på bannerannonser,” säger Eric Lundström.

Cube kör med brutet räkenskapsår och fram till augusti förra året landade omsättningen på 18 miljoner kronor. Det är en rejäl ökning jämfört med samma period föregående år då nätverket omsatte 5 miljoner kronor.

Resultatet innan skatt slutade på runt 1,5 miljon kronor förra året. 

“Vi har växt på alla sätt egentligen och har rekryterat både fler profiler och fler anställda. Någonstans har också branschen mognat och förstått att målgruppen finns på sociala medier. Det har gått enligt plan och vi är väldigt glada över att kunna presentera svarta siffror,” säger Eric Lundström.

Bolaget har aldrig tagit in externt riskkapital utan har vuxit organiskt från start.

“Vi står inför ett maktskifte och utvecklingen har gått extremt snabbt. Det här är bara början när det gäller att kommunicera med sin målgrupp.”

Läs mer