Sök

Trög start för mediestartupen Blank Spots gräsrotsfinansiering

Blank Spot Project

Blank Spots grundare Nils Resare, Martin Schibbye och Brit Stakston.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Bolaget har bara fått in under en tiondel av den efterfrågade summan med halva tiden kvar.

2015 genomförde Blank Spot Project, som har tagit på sig uppgiften att "fylla i de vita fläckarna på världskartan" med hjälp av utrikesjournalistik, en av Sveriges då största crowdfundingkampanjer. Totalt fick bolaget in drygt en miljon kronor, vilket bland annat resulterade i ett reportage från Burma i virtual reality.

För tre veckor sedan rapporterade vi att Blank Spot Project har dragit igång en ny kampanj för att öka tillväxttakten. Den här gången satsar man på andelsbaserad gräsrotsfinansiering, alltså där finansiärerna blir delägare i bolaget.

Nu visar det sig att bolaget har betydligt svårare att hitta investerare. I skrivande stund har bolaget fått in knappt 300.000 kronor från 52 olika investerare.

“Det är svårare att kommunicera det här och det är dessutom mindre intressant för medier att hjälpa till att berätta om att man kan bli delägare. Vi jobbar även parallellt med andra saker, som att återrekrytera våra medlemmar och få ut vår papperstidning till pressbyrån”, säger Brit Stakston, medgrundare på Blank Spot Project.

Hon menar också att bolagets strategi för crowdfundingkampanjen skiljer sig från många andra.

“En del sådana kampanjer brukar vara ganska riggade, om man säger så. Man har pratat med finansiärer innan och har redan säkrat upp en stor del av beloppet. Vi var väldigt tydliga med att vi inte skulle lägga in våra befintliga kontakter i den här kampanjen. De relationerna håller vi fortfarande men det ligger utanför själva kampanjen”, säger Brit Stakston.

En annan utmaning för bolaget, enligt Brit Stakston, är att produkten är så abstrakt.

“Det är en helt annan sak att investera i pressfrihet än att satsa på snabbrörliga konsumentprodukter. Jag tycker att responsen har varit helt otrolig i relation till att det är en väldigt komplex produkt och tjänst. Det handlar verkligen om att se journalistikens roll i demokratin och samhällsutvecklingen”, säger hon.

Hur ska ni göra för att komma i mål med kampanjen?

“Vi har inlett diskussioner med ett antal större finansiärer. När det handlar om lite större summor måste man träffas först och se om personkemin stämmer. Kampanjen har öppnat en rad spännande dörrar som vi hoppas kunna berätta mer om snart.”

Samtidigt är Brit Stakston tydlig med att kampanjen inte är nödvändig för bolagets vidare överlevnad.

“Vi kommer inte stänga affären men det blir såklart lite mindre skala. Vårt mål är att medlemmarna ska stå för 70 procent av intäkterna. Det kan bli lite väl ryckigt ibland när vi är helt beroende av medlemsavgifterna”, säger hon.

Under 2015 omsatte bolaget 2,5 miljoner kronor. och hade drygt 3000 prenumeranter, eller medlemmar som bolaget kallar det. Målet är att dubbla antalet prenumeranter under 2016.

Läs mer