Sök

TV4 investerar i Umeå-appen Sportswik - grundad av Martin Wiklund

SportswikTV4Umeå

Martin Wiklund, grundare och vd för Sportswik tillsammans med Håkan Rossberg på TV4. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Sportswik ger alla idrottslag en proffsliknande rapportering från matcher. Nu investerar TV4-gruppen 10 miljoner i den Umeå-baserade appen som har utvecklats av den före detta elitidrottaren Martin Wiklund.

Med hjälp av Sportswik kan till exempel tränare, spelare och fotbollsföräldrar bli sportjournalister och ladda upp videos, foton och text från matchen - direkt i appen.

Nu tar företaget in 10 miljoner kronor i riskkapital från Bonnier-ägda TV4-gruppen. Förutom själva investeringen ska parterna inleda en gemensam satsning för att öka engagemanget kring svensk bredd- och ungdomsidrott.

“Vårt mål är att demokratisera mediebevakningen och låta alla lag oavsett ålder och nivå synas. Det är inte bara Zlatan som gör snygga saker eller har ett härligt segerjubel – det kan även komma från flickor-02. Att få med sig TV4 känns fantastiskt bra, spännande och roligt. Materialet kommer till exempel att kunna lyftas fram i deras kanaler,” säger Martin Wiklund när Breakit träffar honom i Stockholm.

Han tar upp telefonen och visar hur appen fungerar.

Varje match får sin egen tidslinje med bilder, video och matchhändelser. En algoritm genererar automatiskt samma typ av bevakning som finns för en elitmatch. Ett digitalt sportmagasin med bilder, rubriker och ingresser sätts ihop automatiskt i realtid.

Håkan Rossberg som är affärsområdeschef för sport och spel på TV4-gruppen tar en plats i Sportswiks styrelse. Han kommenterar investeringen så här:

”Media erbjuder ett brett utbud av sport på elitnivå. För fem till tio år sedan fångade lokala och regionala medier upp sporthändelser från bredd- och ungdomsidrotten, både i storstad och på landet. I dag dokumenteras och sprids inte allt viktigt och roligt som sker i myllan den svenska idrottsrörelsen. Där skapar Sportswik stor nytta för användarna.”

Appen har funnits sedan sommaren 2014 då fotbollslag runt om i Umeå fick agera försökskaniner. I maj 2015 gick Almi Invest och affärsängeln Jan Snygg in med 2,6 miljoner kronor i bolaget och sedan dess har det tagit fart. Hittills har 16.000 matcher i fotboll, hockey, innebandy och handboll liverapporterats.

“I dag följer man kanske en livematch via Solidtango, mål och händelser hos förbundet, kommentarer på Twitter, foton på Instagram och intervjuer på Youtube. Det blir en trasig upplevelse för både de som konsumerar och skapar innehållet,” säger Martin Wiklund.

I dag finns 40.000 medlemmar registrerade i appen. Av dem bidrar 30 procent med innehåll.

“Det visar verkligen att det finns ett stort engagemang. Att synas och få uppmärksamhet och bekräftelse är en viktig drivkraft. Här kan man få samma typ av bevakning som idolerna får,” säger Martin Wiklund.

Själv har han spelat fotboll för Umeå FC när laget befann sig i Superettan. Ett tag spelade även Malmö FF i samma division vilket innebär att Martin Wiklund mött självaste Zlatan Ibrahimovic på plan.

“2005 förstod jag att det inte skulle bli någon proffskarriär i England så då tänkte jag att jag får satsa på att bli techproffs istället,” säger han.

Och den karriärbanan blev det ju faktiskt. Förutom tio år inom IT-konsultkoncernen Cap Gemini har Martin Wiklund jobbat tre år som affärscoach på Umeå-inkubatorn Uminova där han var med och startade sajten Infotech Umeå.

Sedan början av 2013 har allt fokus legat på att bygga appen, ihop med medgrundarna Peter Viksten och Stefan Dahlqvist.  

Förra året omsatte Sportswik cirka 800.000 kronor. I år är målet att öka den siffran till 1,5 miljoner kronor. I nuläget är tjänsten gratis för både klubben, laget och alla som vill följa. Bara cuparrangörer betalar för sig.

“Det är den enda intäktsström som vi har slagit på än så länge men vi har ett antal modeller som vi labbar med. Vi har en tanke om att samtidigt skapa intäkter för föreningarna genom att de till exempel kan skapa olika produkter av bilder och text,” säger Martin Wiklund och tillägger:

“Men just nu är ändå det främsta fokuset att bygga en fantastisk produkt och engagemang i communityn. Sverige är huvudfokus under det här året men sen är målet att gå globalt.”

Sportswik blir den andra startupinvesteringen för TV4 på drygt ett halvår. I september rapporterade vi om att tv-jätten investerat i techbolaget Liveguide.

Läs mer