Sök

Catena köper upp bolag för 60 miljoner - expanderar i Europa

Catena MediaWonko Media

Robert Andersson, vd för Catena. Foto: Press och Fredrik Sandberg/TT.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Den senaste veckan har spelsajtsbolaget köpt upp två bolag.Bland annat svenska Wonko Media.

Catena Media, vars affärsidé går ut på att slussa kasinospelare till spelbolag via attraktiva domäner, tog in 240 miljoner när bolaget noterades på Stockholmsbörsens First North i februari.

Det uttalade målet då var att pengarna skulle gå till uppköp - ett löfte som Catena Media nu är i färd med att infria.

I måndags köpte företaget ett spelportalsbolag med verksamhet i Belgien och Italien från tre privatpersoner. Köpeskillingen: 27,8 miljoner kronor.

"Det känns väldigt spännande eftersom det innebär en geografisk expansion för oss, med nya marknader att växa på, säger Catena Medias vd Robert Andersson.

Bolaget som man köpt upp beräknas omsätta 2,8 miljoner kronor under första kvartalet 2016.

På fredag morgon gick Catena Media ut med ytterligare ett uppköp - av det svenska spelportalsföretaget Wonko Medias tillgångar.

“Det är ett väldigt välbyggt nätverk, de har en bra och stabil produkt som genererat bra med pengar under en lång tid, det passar oss bra eftersom det här cementerar oss som marknadsledare i Sverige”, säger Robert Andersson och fortsätter:

“Vi vill bli marknadsledare globalt, det är en del av vår vision. Uppköpen är viktiga eftersom konkurrensen i Sverige blir större. Det är också viktigt för oss att positionera oss inför en eventuell reglering. Om staten släpper spelmonopolet skulle det förmodligen bli större konkurrens från spelbolagen själva, och då är det viktigt att vara bland de absolut största”.

För Wonko Media betalar Catena 32 miljoner kronor kontant. Wonko omsatte enligt det senast tillgängliga bokslutet för 2014 drygt 9,5 miljoner kronor och gjorde en vinst på 8,8 miljoner. Det första kvartalet 2016 räknar bolaget med en omsättning på 3,7 miljoner kronor.

Den senaste veckan har det stormat en del kring Catena Media eftersom porr- och piratsajter länkar till några av bolagets sajter.

"Länkarna som har hittats är resultatet av en negativ SEO-attack som skedde våren 2014. Det har gjorts av någon som vill att våra sidor ska rankas lägre. De sidorna smutsar helt enkelt ner våra. Det finns inget positivt med det, det vet alla som kan SEO. Vi rapporterade länkarna till Google, så att de inte räknar med dem”.

“Vi köper inga annonser alls - förutom direkt från Google”, säger Robert Andersson.

Läs mer