Sök

Åhléns lanserar digitalt varuhus – ska kopplas ihop med butikerna

AxstoresÅhléns

Foto: Hasse Holmberg/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Varuhuset lanserar en ny e-handelslösning där den digitala och fysiska shoppingupplevelsen integreras.

Kunder som handlar på nätet kommer att få sin vara levererad hem, till ett postombud eller till valfritt Åhlénsvaruhus. Man kan sedan välja att göra returer i valfri butik.

"Vi ser att e-handeln har nått en viss mognad och att vårt erbjudande, som bygger på att integrera vår digitala och fysiska kundupplevelse, ligger rätt i tiden. Vi kommer fortsätta att utöka sortimentet och hitta ännu fler synergier mellan det digitala och de fysiska varuhusen framöver, det här är bara början, säger Cecilia Mortimer Meurling, e-handelschef på Åhléns.

Sortimentet som erbjuds vid lanseringen täcker över 20.000 varor. Målet är att på sikt öka detta till 48.000 varor, vilket motsvarar mängden varor i ett större Åhlénsvaruhus, som Uppsala eller Mall of Scandinavia.

Åhléns omsätter runt 5 miljarder kronor och ingår i detaljhandelskoncernen Axstores som i sin tur är en del av familjeföretaget Axel Johnson.

Läs mer