Sök

Hur går det egentligen för Mojang nuförtiden? Vi oss tog en kik

MicrosoftMojangMinecraft

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Sedan Microsoft köpte det svenska bolaget bakom Minecraft har det varit locket på vad gäller nya siffror från företaget. Vi grävde ner i oss i den data som finns tillgänglig och tog tempen på en av Sveriges största exportsuccéer.

I november 2014 köptes Marcus “Notch” Perssons spelbolag Mojang av Microsoft för 2,5 miljarder dollar. Sedan dess har det varit tyst från bolaget på redovisningsfronten.

För den som granskar Microsofts senaste årsredovisning finns det dock information som man kan dra en hel del slutsatser ifrån.

I Microsofts globala årsredovisning skriver bolaget följande:

“Omsättningen från egenutvecklade spel ökade med 367 miljoner dollar (3 miljarder kronor), huvudsaklingen på grund av försäljning av spelet Minecraft efter uppköpet av spelstudion Mojang i november 2014 och nya Xbox-titlar som släpptes under året.”

Om man grottar ner sig i ämnet kan man göra vissa antaganden om Mojangs egen omsättning.

Håll i hatten nu, för här kommer en hel del sifferexercis.

För det första har Microsoft brutet räkenskapsår. Det senast redovisade räkenskapsåret löper från 30 juni 2014 till 30 juni 2015. De fyra första månaderna var alltså utan Mojangs försäljning. Detta eftersom det svenska bolaget inte köptes upp förrän i november 2014.

Man kan inte räkna med att omsättningen är helt jämn över hela året för Mojang. Minecraft, som de flesta andra spel, kan förmodas sälja som bäst kring jul.

En konservativ uppskattning skulle vara att bolaget omsätter 100 miljoner en av sina sämre månader. På fyra dåliga månader innebär det alltså 400 miljoner kronor. Som sagt: En konservativ uppskattning.

Man ska såklart inte anta att Minecraft-försäljningen har stått för hela affärsområdets samlade tillväxt. Men man kan räkna med att bolaget står för en substantiell del av det. Redan 2013 omsatte det fristående Mojang över 2 miljarder kronor - att jämföra med de 3 miljarder som Microsofts affärsområde för egenutvecklare spel ökade med efter förvärvet.

Det finns också andra datapunkter än omsättningssiffror att tillgå.

Spelsajten Polygon rapporterade exempelvis 30 juni i fjol (alltså vid slutet av Microsofts räkenskapsår) att Mojang hade sålt över 20 miljoner spel till PC-marknaden sedan bolaget startades, jämfört med 15 miljoner spel drygt ett år tidigare.

Enligt de senaste siffrorna vi har vad gäller försäljningen är tillväxttakten alltså fortsatt hög.

Mobilappen har dessutom legat stabilt bland de topp tio bäst säljande betalapparna i flera länder de senaste åren. Den bland annat legat stadigt etta i USA, med få och korta undantag.

Enligt spelbranschanalytikern Tero Kuittinen ska man dock inte stirra sig blind på den siffran.

”Spelet presterar väldigt bra i betalkategorin, men alla andra stora spel har försvunnit därifrån och blivit free-to-play-spel istället. Tittar man i stället på listan över de mest intäktsdrivande spelen ligger Minecraft knappt på topp 50 och förlorar mot nya, relativt okända spel som Pandapop till exempel”, säger han.

Han tittar i första hand på nedladdningssiffrorna från USA men säger att samma mönster går att se på andra marknader också.

”Det är en app som är helt i otakt med resten av branschen. Alla andra går mot free-to-play-modellen men Minecraft har valt att hålla fast vid en klassisk betalningsmodell. Det är en fajt bolaget har valt att kämpa men också en match som man kommer att förlora”, säger Tero Kuittinen.

Appen började falla på intäktslistorna redan 2013. Enligt Tero Kuittinen har Minecraft inte bara blivit omsprunget av andra spel. Han menar att den faktiska omsättningen i bolaget också borde ha sjunkit de senaste månaderna.

”Utifrån de här siffrorna verkar det som att omsättningen på mobil sjunker just nu. Trots att marknaden växer. Faller man från 20:e till 40:e plats på rankingen så svider det”, säger han.

Han menar dock att den totala omsättningen till stor del beror på hur det går för Minecraft med PC-produkten och på marknaden för spelkonsoler.

På PC-sidan har spelet som sagt gått starkt. Det finns också vissa indikationer på att det även har gått bra på konsolsidan.

De senaste åren har utvecklarna som driver Minecraft-projektet lagt mycket fokus på att sprida spelet till nya plattformar, bland annat till de nya spelkonsolerna Xbox One och Playstation 4 - där spelet förövrigt har toppat nedladdningslistorna på månadsbasis vid minst ett tillfälle

Samtidigt lanserade Microsoft tidigare i år en Minecraft-version för Nintendos plattform WiiU.

Detta sammantaget med att Minecraft också expanderar till helt nya affärsområden som Lego och licensierar ut varumärket till andra spelbolag gör att man ändå kan anta att omsättningen ökar.

Den svenska Minecraft-sagan är långt i från slut.

Microsoft och Mojang har avböjt att kommentera den här artikeln.

Läs mer