Sök

Monterro startar ny techfond - tar in nästan 1 miljard före sommaren

Monterro

Från vänster: Lars Sveder och Peter Larsson.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

IT-veteranerna Peter Larsson och Lars Sveder ser fler investeringsmöjligheter när värderingarna sjunker.

Riskkapitalbolaget Monterro är något av en doldis på den svenska techscenen men i det tysta har de byggt upp en riktigt stark portfölj av programvarubolag. Den klarast lysande stjärnan är säljsstödsbolaget Lundalogik där omsättningen ökat med nästan 50 procent sedan förvärvet för två år sedan, till cirka 145 miljoner kronor i fjol.

”Målsättningen är att få en avkastning på fem gånger pengarna i genomsnitt på våra investeringar och hittills är vi mycket nöjda med utfallet”, säger Lars Sveder.

Tillsammans med Peter Larsson och Thomas Bill drog han för tre år sedan igång Monterro, där även finansmännen Carl Rosvall och Martin Bjäringer finns med som grundare.

”Vi fem investerade 200 miljoner kronor ihop och så tog vi in ytterligare cirka 350 miljoner kronor från externa investerare”, säger Peter Larsson som bland annat har en bakgrund som vd för IT-bolagen Protect Data och Episerver.

Nu ligger Monterro i startgroparna för en ännu större fond. Planen är att under våren ta in uppemot 1 miljard kronor och göra den första investeringen i den nya fonden innan sommaren.

”Fonden ska vara på minst 800 miljoner kronor och som mest på 1,2 miljarder kronor. Vi har nyligen gått ut med information till våra befintliga investerare och intresset för fonden är väldigt stort”, säger Peter Larsson och fortsätter:

”Vi har aldrig haft så många intressanta investeringsmöjligheter att ta ställning till som nu. Det är den främsta orsaken till att vi nu i förtid avser att dra igång en ny större fond”.

Monterro gör investeringar på mellan 20 miljoner och 150 miljoner kronor i sina portföljbolag och ambitionen är att få en majoritetspost.

”Vi har själva byggt upp bolag och investerar en stor del av våra egna pengar. Det brukar entreprenörerna gilla”, säger Peter Larsson.

Både han och Lars Sveder har noterat att värderingarna inom techsektorn kommit ner en del de senaste månaderna även om ingen av dem vill försöka sig på att kvantifiera nedgången.

”Självförtroendet är inte riktigt lika stort längre bland entreprenörerna och de är färre som ska erövra världen på sex månader. Det märks också på värderingarna”, säger Peter Larsson och får medhåll av Lars Sveder:

”Bland vissa entreprenörer i Stockholm finns det fortfarande bubbeltendenser där de sätter alldeles för höga värden på bolag som inte kommit särskilt långt. Men vi märker att det nu är klart enklare att få till konstruktiva diskussioner som en följd av att värderingarna kommit ned”.

Hittills har Monterro sålt ett av sina portföljbolag - det börsnoterade nätannonsbolaget Tradedoubler. Franska Reworld Media köpte Monterros aktier förra våren då Monterro varit storägare i Tradedoubler i ungefär ett och ett halvt år.

”Med facit i hand skulle vi inte göra en sådan typ av investering igen. Det tog väldigt mycket tid av oss att försöka få ordning på bolaget och det är svårt att driva igenom förändringar i noterade företag”, säger Peter Larsson.

Baserat på den kursen i Tradedoubler när Monterro kom in i bolaget och när de sålde indikerar det en reaförlust på runt 75 miljoner kronor. Peter Larsson vill  dock inte berätta hur mycket Reworld Media betalade för aktierna men kan konstatera att både han och investerarna i Monterro är nöjda med hur den slutgiltiga lösningen på affären blev. 

”Vi satt på den största aktieposten i bolaget vilket gav den ett strategiskt värde”, konstaterar Peter Larsson

Läs mer