Breakit - Mimerses VR-spindlar ska hjälpa folk att hantera sina fobier
William Hamilton, vd och grundare av Mimerse. Foto: Clea Herlöfsson

Mimerses VR-spindlar ska hjälpa folk att hantera sina fobier

Jonas de Lange
Jonas de Lange
13 mar 2016, kl 02:19

Den svenska startupen vill göra psykologin digital och skalbar med hjälp av VR-brillor.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
13 mar 2016, kl 02:19

Varje vecka presenterar vi ett nytt bolag och deras produkt under rubriken “Veckans Break?”. Den här veckan har vi pratat med VR-bolaget Mimerse om digitala spindlar.

”Man har forskat en del på spindlar och varför det är så läskigt. Man har kommit fram till att vi upplever spindelns 'legginess' som väldigt obehaglig. Alltså att den har många långa ben”, berättar William Hamilton, vd på Mimerse.

Han hoppade av psyokologistudierna för att bli entreprenör och jobbar nu heltid med Mimerse och sitt konsultbolag för virtual reality, Vobling.

Med Mimerse har han, brodern Alexander Hamilton, Patrik Hansson och Daniel Nyberg tillsammans utvecklat ett virtual reality spel som behandlar folk med spindelfobi genom så kallad exponeringsterapi. Det betyder att man botar sin irrationella rädsla och ångest genom att utsätta sig för det man är rädd för.

Spelet börjar med information om vad en fobi är och hur terapin funkar. Sedan dyker en stor blå spindel med ett stort leende upp som man bara ska titta på. Under tiden som man genomför olika spelmoment relaterat till spindeln blir den allt läskigare. Efter sista nivån är tanken att man ska vara botad.

”Vi har lagt till spelifieringen av två huvudanledningar. Dels ska det bli roligare, så att man faktiskt vill använda appen. Sedan är det också ett sätt för oss att försäkra oss om att folk faktiskt tittar på spindeln och inte sitter och blundar med VR-headsetet på sig. Om man måste titta på specifika områden och sikta med blicken kan vi vara säkrare på att personen använder appen rätt”, säger William Hamilton.

I veckan släppte bolaget spelet Itsy i Appstore.

”Det här är vår första app men vi planerar en rad olika appar. Inte bara för fobier utan bland annat för ångest och ätstörningar också”, säger William Hamilton.

I samarbete med Per Carlbring på Stockholms Universitet håller bolaget även på att presentera ett forskningsarbete som utvärderar appens verkningsgrad.

”Vi har haft hundra testpersoner med klinisk fobi för spindlar. hälften testade vår app och den andra halvan fick den bästa tillgängliga terapin. Vår tjänst visade preliminärt nästan lika bra behandlingsresultat som den traditionella terapin”, säger William Hamilton.

Men ni har ingen kontrollgrupp som går utan behandling?
”Det kan verka som en brist. Vi har i stället gjort så att vår kontrollgrupp får den bästa fobibehandlingen som finns av en riktig psykolog med riktiga spindlar. Vi ville jämföra resultaten med en terapiform som vi vet funkar. Det är svårt att få tag på försöksdelatagare och vi är glada över att vi kunnat göra en, i sin kontext, väldigt stor studie”, säger han.

Trots goda resultat i forskningsstudien vill inte William Hamilton kalla det för en vårdapp. I stället kallar bolaget det för en självhjälpsapp.

”Det handlar om att vi inte vill påstå saker som vi inte vet att vi kan backa upp. Olika länder har olika regler för vad som kan anses vara en eveidensbaserad behandling och integreras i vårdsystem. Därför ser vi det som en självhjälpsapp än så länge”, säger han.

Är det inte problematiskt att hålla tillbaka på de medicinska påståendena för att få snällare kontroller?
”Vi underdriver hellre effekten än gör påståenden som inte kan backas upp med data.”

Spindelspelet är Mimerses första spel och har finansierats helt av grundarna själva. Nu letar bolaget kapital för att förbättra sin existerande app och kunna utveckla nya.

”Vi tror att det långsiktigt kommer gå att sälja appar som Itsy i stor volym till konsumenter. Det här är ett proof of concept för oss. Vi kan driva bolaget vidare med investeringar från vårt konsultbolag just nu. När vi tar in kapital kommer vi göra om Itsy från grunden och jobba med flera nya spelifierade psykologsika behandlingar för VR”, säger William Hamilton.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar