Sök

Ny sökmotor för utlandsutbildning backas upp av kända affärsänglar

School Apply

Daniel Bjärne (överst) och Ash Pournouri. Foto: Press/Ericsson/Flickr/Francisco Osorio/Flickr.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

School Apply har smugit igång tjänsten som matchar studenter med över 4.000 universitet från hela världen. Nu lanserar bolaget på bred front - med bland andra Aviciis manager Ash Pournouri som investerare.

Sökmotorn hjälper elever att hitta möjliga utbildningsprogram över hela världen baserat på parametrar som betyg, avgift, skolranking och utbildningsort. Företaget matchar sedan studenterna med de utbildningsprogram som passar bäst.

School Apply lanserades i slutet av januari av svensken Daniel Bjärne och kanadensaren Eric van Delden. Tillsammans har de över 15 års erfarenhet i ledande positioner inom marknadsföring och sälj på utbildningsföretaget EF Education, grundat av svensken Bertil Hult.

I nuläget arbetar tolv personer med School Apply och bolaget är baserat i fyra länder med huvudkontor i Dubai. Fokuset ligger på länder i Mellanöstern, Afrika och Asien.

“Vi är stolta över att kunna erbjuda en tjänst som når ut i världen och leder till något så positivt som en god utbildning. Vi har redan efter en månad sett positiva resultat från länder som Indien och Nigeriamed mer än 1,500 studenter som har påbörjat sin ansökan via School Apply,” säger vd:n Daniel Bjärne.

Bolaget backas upp av affärsänglar som Avicii-managern Ash Pournouri som äger skivbolaget PRMD och bokningsagenturen At Night Management, Lars Henrik Friis-Molin som grundat Universum och Googles nordiska marknadschef Peter Jetzel.

Parterna valt att inte kommunicera hur mycket pengar investerarna har gått in med.

“Vi i ledningen på At Night har alltid brytt oss om utbildning. Det är ett av de områden vi vill vara med och främja och modernisera. I takt med världens digitalisering har School Apply en tydlig och konkret vision om hur man underlättar och kopplar ihop studenter med skolor runt om i världen, vilket borde skett för länge sen,” säger Ash Pournouri.

School Applys affärsidé bygger på att skolor betalar förmedlingsavgifter och köper marknadsföringstjänster för att rekrytera internationella studenter.

“Det kan verka märkligt men merparten av världens skolor behöver hjälp med att nå ut i världen. Redan nu har vi partnerskolor som aktivt marknadsför sina utbildningar på School Apply, exempelvis Carleton University, Louisiana State University och Les Roches,” säger Daniel Bjärne.

Läs mer