Breakit - Svenska Sentina Bay tar in kapital till framtidens supermaterial

Svenska Sentina Bay tar in kapital till framtidens supermaterial

Publicerad 08 mar 2016, kl 13:13

User image
Sara Lindh Visa profil
  • 98 reaktioner
  • Titanbolaget tar in 4,6 miljoner kronor från Almi invest och organisationen Sandvikeninvesterarna, för att vidareutveckla ett material som ska användas i framtidens bilar, flygplan - och rymdfarkoster.


    Sentina Bay är ett nystartat företag men tekniken har sina rötter längre bak i tiden. Det är de ursprungliga entreprenörerna bakom Morabolaget Newsotech som har förbättrat processen som ger titan nya egenskaper och fler användningsområden.

    Tekniken används i racerfordon, flygmaskiner och rymdfarkoster samt olje- och gasindustrin. 

    Processen kallas Tisurf och har figurerat i rymdsammanhang under flera årtionden. Den amerikanska rymdforskningsorganisationen Nasa upptäckte att det behövdes ett starkt material till instrument och mekanik till rymdfarkoster.

    Det är den keramik- och metallhybriden som Newsotech har levererat.

    Nu har trion bakom bolaget gått vidare och grundat Sentina Bay för att ta tekniken från småskalig laboratorienivå till att möjliggöra produktion i större skala.

    “Vi ger titan klart förbättrade egenskaper, både på yta och ner i materialet. Titan är 40 procent lättare än stål men en relativt mjuk metall. Med vår teknik får man en yta som är 2,5 gånger hårdare än hårdkrom. Det här tåliga och hållbara materialet Tisurf har använts i extremt krävande miljöner, som racerbilar, satelliter och i havet under oljeplattformar,” säger Peter Östlund, vd för Sentina Bay.

    Även om tekniken har testats i båderymden och havets botten, är det inga framtida användningsområden. De marknaderna är nämligen alltför små för att tjäna pengar på. Istället handlar det om att förbättra nästa generations fordon och maskiner så att dessa blir lättare och håller längre.

    “Det finns en klar öppning på marknaden i ökade krav på prestanda för miljö, drift och ekonomi,” säger Peter Östlund och fortsätter:

    “Dagens vanliga kombination av kompositer och aluminium har visat sig ha flera problemområden. I nya konstruktioner för racing, militär- och flygindustrin ersätts oftare aluminium mot titan,” säger Peter Östlund.

    Sentina Bay har nu varit i USA och träffat företrädare för både flyg- fordon och gasindustrin, där potentiella kunder och samarbetspartners finns.

    Nu går Almi Invest och organisationen Sandvikeninvesterarna in med 2,3 miljoner kronor vardera i bolaget. Pengarna kommer användas för att ta tekniken till marknaden.

    “Att de har valt att investera i oss, har varit avgörande för oss och för att behålla verksamheten i Gävle/Dala-området. Vi för dialog med flera globala aktörer om att bygga upp produktion,” säger Peter Östlund.