Sök

Hennes vision har tagit form – ny app skakar om musikbranschen

Sony Music

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Michelle Kadir lämnade förra året Spotify till förmån för Sony Musics digitala satsningar. Nu har hennes revolution av branschen påbörjats.

En av förra årets mest lästa intervjuer på Breakit var den med Michelle Kadir – kvinnan som lämnade jobbet som produktchef på Spotify för att istället förändra den konservativa skivbolagsbranschen.

I intervjun pratade hon bland annat om vikten av transparens i skivbolagsbranschen. Artisterna måste ha förståelse för hur deras pengar genereras och fördelas – annars riskerar deras förtroende för skivbolaget att påverkas negativt. 

Nu, åtta månader senare, tror sig Michelle Kadir ha skapat en lösning på problemet.

Med hjälp av en ny app, som hon visar upp för mig på Sony Musics kontor i Stockholm, ska alla skivbolagets artister från och med nu kunna kontrollera exakt var, när och hur deras musik konsumeras – och hur mycket pengar som därefter trillar in på deras konto i form av royalty.

”Streaming genererar oerhört mycket data, men ingen har nyttjat det tidigare från skivbolagens sida. Det här har varit en hjärtefråga för mig sedan jag bestämde mig för att gå tillbaka till skivbolagsvärlden”, säger Michelle Kadir, digital chef på Sony Music i Sverige.

Sedan tidigare har exempelvis Spotify en artist-funktion som gör det möjligt för skivbolag och kreatörer att se var och när deras musik spelas i världen. Men den funktionen är, av förklarliga skäl, endast knuten till Spotify.

Tanken med Michelle Kadirs app är att alla intäktskanaler för en låt ska synas för artisten. I dagsläget inkluderas samtliga streamingjättar, Youtube och radio-kanalerna.

”Innan fick man som artist två gånger om året en bunt papper med royaltysiffrorna. Nu får man tillgång till all data varje dag”, säger hon.

Förutom att intäktsströmmarna visas kan användaren, i det här fallet artister och managers, se var musiken har spelats via en så kallad ”heat map”. Datan kan bland annat användas som underlag för var artisten bör promota sin musik, hur målgruppen ser ut och var nästa spelning bör bokas in. 

Appen kartlägger även hur artisterna arbetar i sociala medier. Räckvidd, följare och vilka inlägg som får vingar på plattformar som Twitter, Instagram och Facebook kan analyseras och utvärderas.

”Det gör att musikbranschen, som tidigare varit mycket magkänsla, kan underbygga sina argument med data."

”Att vi även inkluderar sociala medier är ett exempel hur det skiljer sig från musikbolaget Kobalt, som jag gillar. De är transparenta när det kommer till pengarna, men vi tar det hela ett steg längre och kopplar allt kring artisten till en app som de alltid har tillgång till.”

Att Michelle Kadir nämner just skivbolaget Kobalt, som grundats av svenske Willard Ahdritz, är däremot ingen slump. I Sverige är bolaget fortfarande något av en doldis i musiksammanhang, men i USA har bolaget satt branschen i gungning. Genom ny teknik kan artister och rättighetsinnehavare, bland annat Skrillex och Max Martin, själva kontrollera de 700.000 (!) olika intäktskanaler som en enskild låt har – och se exakt var pengarna därefter tar vägen.

Den transparenta modellen har bland annat fått Google Ventures att investera i bolaget.

Att ett klassiskt skivbolag som Sony Music nu följer deras fotspår, och potentiellt tar det hela ett steg längre, vittnar om en bransch i förändring.

”Jag tycker personligen att det är självklart att artister ska ha tillgång till den här informationen. Hade jag varit artist så hade jag velat se detta, så självklart är det här en konkurrensfördel för oss”, säger Michelle Kadir.

Inledningsvis kommer Michelle Kadirs app att testas på den svenska marknaden. Om utfallet visar sig bli positivt väntar expandering.

”Vi ligger 2-3 år före i tiden i Sverige, så i USA och världen i övrigt är de väldigt intresserade av vad vi gör och hur vi gör det.”

”Så nästa steg är att ta det internationellt.”

Läs mer