Breakit - Bloglovin växlar upp - utmanar Splay och United Screens

Bloglovin växlar upp - utmanar Splay och United Screens

Publicerad 17 feb 2016, kl 22:00

User image
Stefan Lundell @stefanlundell · Visa profil
  • 8 reaktioner
  • Nu köper bolaget en egen digital annonsplattform samtidigt som grundaren Mattias Swensson flaggar för en ny stor finansieringsrunda.


    Kampen om de sociala media-profilerna trappas nu upp ytterligare då svenskgrundade Bloglovin på allvar tar steget in på banan. Bloglovin har sedan tidigare över 750 000 bloggare i sitt nätverk men genom att förvärva amerikanska Sverve blir bolaget en renodlad konkurrent mot exempelvis Youtube-nätverken United Screens och Splay.

    Sverve har utvecklat en helautomatiserad plattform som annonsörer kan köpa  exponering hos tiotusentals så kallade influencers. Bloglovins plan är att koppla sina bloggare, som i många fall också agerar på sociala medier, till Sverves annonsplattform.

    ”Fram tills idag har vi i praktiken bara jobbat aktivt med våra hundra största influencers. Nu kan vi koppla samman våra profiler med Sverves plattform och skala upp vår verksamhet. Målet är att bli världens största marknadsförare av influencers”, säger Mattias Swensson, medgrundare till Bloglovin och ansvarig för bolagets internationalisering.

    För åtta år sedan startade han det som idag är Bloglovin tillsammans med Dan Carlberg, Daniel Swenson, Patrik Ring och Daniel Gren. Då höll de till i ett garage i Täby, nu ligger huvudkontoret på Manhattan i New York.

    ”Vi är ett helt annat bolag idag jämfört med vad vi var för bara några år sedan”, säger Mattias Swensson.

    Via Sverves annonsplattformen kan annonsörena själva köpa kampanjer på Youtube, Twitter, Pintrest och Facebook.

    ”Inom kort kommer vi att koppla på Instagram också och på lite sikt garanterat Snapchat”, säger Mattias Swensson.

    Han vill inte avslöja hur mycket Bloglovin betalar för Sverve men en fingervisning kan vara att bolaget hittills tagit in runt 10 miljoner kronor i riskkapital. Bloglovin gjorde en finansieringsrunda i somras på 25 miljoner kronor och håller just nu på att göra en så kallade bryggfinansiering på ett okänt antal miljoner kronor.

    ”Jag vill inte berätta exakt hur mycket det rör sig om men det är tillräckligt för att vi ska kunna växla upp vår tillväxt ytterligare och i början av nästa år ska vi gå ut och resa en rejäl runda pengar. Då blir det en B-runda”, säger Mattias Swensson.

    En B-runda innebär att bolaget uppskattningsvis kommer göra en nyemission på i storleksordningen 100 miljoner kronor. Störst ägare i Bloglovin är det svenska riskkapitalbolaget Northzone.

    ”Med de pengarna i ryggen kommer vi kunna gasa riktigt mycket. Potentialen är helt sjukt stor - vi ska hjälpa alla världens influencers att tjäna mer pengar”, säger Mattias Swensson.