Sök

Motocrossbutik på nätet gasar på - omsätter nu 342 miljoner kronor

Pierce

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

E-handelsbolaget Pierce fortsätter flera år av stark tillväxt. I fjol omsatte den digitala motorcrossbutiken 342 miljoner.

E-handelsdoldisen har specialiserat sig på utrustning för motorcyklar och snöscootrar. Under tre olika varumärken i fjorton europeiska länder kränger bolaget bland annat hjälmar och handskar för hundratals miljoner.

“Omsättningsmässigt är vi störst i Europa och vi är ledande på nätet på nästan alla marknaden”, säger bolagets vd och medgrundare Daniel Petersen.

Bolaget grundades 2009 och har tagit sig in på allt fler marknader sedan den första internationella expansionen 2011.

“Eftersom vi har byggt plattformen själva tog det ett par år för oss att få den riktigt bra. Nu har vi en skalbarhet som gör att vi kan gå in, även på små marknader, och ändå nå lönsamhet väldigt snabbt”, säger Daniel Petersen.

Han och medgrundaren Stefan Rönn har aldrig tagit in riskkapital. Bolaget har hållit en tillväxttakt på över 30 procent sedan starten helt organiskt. 2014 gick investmentbolaget Procuritas in som majoritetsägare i bolaget. Det handlade då om köp av befintliga aktier och inte någon nyemission.

Trots att tillväxttakten har avtagit stadigt sedan startet satsar bolaget nu på en ännu mer explosiv tillväxt. Målet är att omsätta en miljard 2018.

“Om man tittar på marknaden är det fortfarande en väldigt liten andel som är på nätet. Vi har dels ett varumärke för tävlingssidan som är stor men vi fokuserar även på gatusidan. Den är gigantisk så det finns gott om utrymme att växa. Utmaningen ligger egentligen inte i att nå försäljningsmålen, utan att göra det med lönsamhet”, säger Daniel Petersen.

Bolaget har redovisat mindre vinster redan från start. 2014 redovisade bolaget en vinst på 11 miljoner kronor, med en omsättning på 251 miljoner kronor.

Vinsten för 2015 vill Daniel Petersen inte avslöja. 

Läs mer