Sök

Få riskkapital: 6 råd från investerarna för en lyckad pitch

CreandumThe Springfield Projectriskkapital
Riskkapital: 6 viktiga råd från investerarna när du ska pitcha din idé

Få riskkapital. Sabina Wizander, tidigare på Creandum, Anders Lindqvist på The Springfield Project och Lars Fjeldsoe-Nielsen på Balderton.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Sugen på riskkapital? Hur gör man egentligen när man ska pitcha en startup-idé för en affärsängel? Här ger investerarna konkreta råd för hur du landar riskkapital.

Sabina Wizander, investeringsrådgivare på riskkapitalbolaget Creandum med bakgrund på McKinsey i San Fransisco, menar att det oftast inte går till som folk tror.

"Det är inte som i Dragons Den. Det är inte så att vi sitter på rad och ställer svåra frågor. Ofta har vi haft lite kontakt sedan tidigare och förhoppningsvis fått en del material i förväg. Det är snarare ett möte eller ett samtal kring det här nya bolaget än en renodlad pitch", säger hon.

Oftast träffar du en eller två personer från riskkapitalbolaget, i varje fall om det rör sig om ett svenskt bolag. Därför kan det lätt bli lite konstigt och krystat om du beter dig som om du står på en scen, menar Wizander.

En syn som Anders Lindqvist delar. Han är medgrundare till riskkapitalbolaget Springfield och har byggt upp och drivit över 20 bolag:

“Man kan få intrycket att det är viktigt att göra en ‘hiss-pitch" (pitch som ska gå att dra inom loppet av en hisstur, red. anm.) och att det finns ett visst format hämtat ur populärkulturen som intresserar investerare. Det stämmer inte. Det är nästan så att man står på ruta minus ett om man tror att man kan göra en show av det”, säger han.

På Londonbaserade riskkapitalbolaget Balderton, med svenska företag som bland annat Instabridge och Tictail i sin portfölj, är alla fem partners med i rummet vid en pitch. Det berättar partnern Lars Fjeldsoe-Nielsen, som tidigare har haft uppsatta positioner på bland annat Uber och Dropbox.

“Men stämningen är ändå avslappnad, jag tror nog att vi skiljer oss lite från andra bolag i London, på vissa ställen kan det vara mycket mer formellt”, säger han.

Han menar att tiderna har förändrats.

“Som riskkapitalist kan du inte längre bara luta dig tillbaka och låta folk komma till dig. I dag är det snarare entreprenören som väljer investeraren. Det är något man måste acceptera som investerare, om man inte gör det så kommer man inom en snar framtid inte vara relevant längre”, säger han.

Här är sex viktiga råd från investerarna själva som förbereder dig för pitchen:

1. Berätta om dig själv

Om du inte känner riskkapitalisterna sedan tidigare kommer de med stor sannolikhet vilja veta mer om dig som person.

“Lika viktigt som att berätta vad man tänker göra är det viktig att berätta om sig själv och varför man gör det här. Alla vill investera i bra entreprenörer, vi är lika intresserade av personen som idén. Vi svenskar är försiktiga och gillar inte att prata om oss själva, men i det här fallet ska man lägga lite tid på det”, säger Anders Lindqvist.

2. Ta med dig någon

Ett annat tips är att inte komma dit ensam. Om du är ensam grundare kanske du kan ta med dig någon annan nyckelperson i företaget, då kan ni turas om att prata och lyssna. Men det är viktigt att ni båda har ett område.

“Det blir tråkigt när man tar med sig en till person som inte har något att prata om”, säger Sabina Wizander.

3. Gör din läxa

“Man måste förstå vem man pratar till. Det finns många olika typer av investerare. Lika viktigt som att få fram sin egen affärsidé är det att förstå vad investerarens affärsidé är, vad letar de efter? Den generella pitchen som fungerar överallt finns inte, du måste tänka till vilka det är du pratar till”, säger Anders Lindqvist.

Enligt Sabina Wizander är det också bra att vara lyhörd för vad investeraren redan vet, och var det kan finnas frågetecken.

“Ingen behöver tala om för oss att e-commerce växer, att berätta sådant är att skjuta sig själv lite i foten”.

4. Demo hellre än powerpoint

Sabina Wizander: “Oftast brukar de ha med sig lite slides. Det är bra som ett hjälpmedel, men absolut inget måste. Det är mer kraftfullt att köra en demo med sin produkt, så att vi får känna och ta på vad det nu är, än att man har 60-tal powerpointsidor.

5. Lämna tid för frågor

Hur mycket tid du har på dig beror på vem du träffar. Men ett generellt tips är att lämna gott om tid för riskkapitalisterna att ställa frågor. På Springfield fyller du i en ansökan online och får en halvtimme på dig om du sedan blir kallad. Under den tiden bryter investerarna in med frågor.

“Har man en halvtimme totalt kanske man ska prata en kvart och lämna övrig tid till frågor. Som entreprenör vill man gärna få lite frågor. Får man inga så är nog inte de som lyssnat så intresserade”, säger Anders Lindqvist.

På Balderton får entreprenörerna en timme. Då har ofta ett ganska långtgående bakgrundsarbete redan skett. Ibland har företaget till och med fått frågorna som investerarna tänker ställa skickade till sig.

“Det är för att spara tid, helt enkelt. Det är bra om båda parter vet vad som förväntas”, säger Lars Fjeldsoe-Nielsen.

6. Var beredd på fler frågor

Det vanligaste är att investerarna hör av sig inom ett par dagar och då har ett gäng kompletterande frågor. Efter det kan det bli ytterligare ett möte för att dyka djupare ner i vissa frågor som anses mer kritiska.

“Vi brukar tacka nej så fort vi kan, vi vet att de lägger jättemycket tid på att hitta investerare och vill inte att de ska slösa sin tid”, säger Sabina Wizander.

På Balderton diskuterar de fem delägarna för- och nackdelar efter mötet, samt vad de har fått för känsla.

“Om vi bestämmer oss för att gå vidare handlar det om en prisdiskussion, hur mycket kapital de anser att de behöver”, säger Lars Fjeldsoe-Nielsen.

Enligt Anders Lindqvist är det rimligt att du som entreprenör efteråt kan be om feedback.

“Det är allmänt hyfs från investerare. Man har en skyldighet att hjälpa entreprenörer på traven. Det händer ofta att vi skickar hem folk och ber dem tänka till. Då kan de komma tillbaka och ha gjort om lite, och då har vi kanske investerat. Det är ingen statisk make or brake-historia”.

Läs mer: Så kommer du i kontakt med en investerare – 8 råd från riskkapitalisterna

Läs mer