Sök

De tar svenskar på pilgrimsfärd till Kinas mekka för hårdvarubolag

KinaMakerresan

F.v. Marie Claire Maxwell och Åsa Moum. Foto: Jens Design Sthlm AB/Flickr

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Svenska startups behöver få upp ögonen för Kina, enligt Åsa Moum och Marie Claire Maxwell. Nu sätter de ihop en resa till Kinas svar på Silicon Valley.

De två arrangörerna kallar det för en inspirationsresa för startups,  produktbyggare samt organisationer som har ett intresse av att förbättra kontakten mellan svenska bolag och den kinesiska marknaden. Resan går till staden Shenzhen i södra Kina, precis intill Hong Kong.

“Shenzhen har de senaste åren gått från att vara en liten fiskeby till att bli ett Silicon Valley för hårdvara. Det har blivit Kinas centrum för hårdvaruutveckling. Hong Kong som ligger precis intill har en stor startupscen och bra tillgång på kapital, så de två ekosystemen kompletterar varandra väldigt bra”, säger Marie Claire Maxwell.

“Svenskar tar generellt vägen till Shenzhen via Silicon Valley. Vi vill göra kopplingen dit direkt mellan Sverige och Kina och skapa starkare band mellan länderna. Vi ser att det finns en lokal hunger för att jobba med svenska bolag där nere. De känner ju till Ericsson, Ikea och H&M och är väldigt imponerade av det här lilla innovativa landet”, säger Åsa Moum.

“De bli av med Made in china-stämpeln. Det ska vara Made with China nu. Nästa steg för dem är Innovated in China, den pusselbiten har vi i Sverige”, tillägger Marie Claire Maxwell.

Enligt henne dyker det hela tiden upp nya såkallade makerspaces, eller innovationskontor runt om i hela Kina. Innovation har blivit den nya högstatussysslan i Kina.

"Tidigare skickade man sina barn på musiklektioner eller olika akademiska kurser. Nu ska barnen lära sig att bygga robotar istället", säger Marie Claire Maxwell.

Under Makerresan, som del kallar själva studieresan, får deltagarna möjlighet att hälsa på fabriker, investerare, accelerator, lokala startups och olika event för att nätverka.

“Till exempel ordnar vi ett studiebesök på världens första hårdvaruaccelerator, Hax. De har sagt att de vill ha fler skandinaviska sökande, men det är verkligen ett nålsöga att ta sig igenom och våra startups får pitcha för dem. Deltagarna får bland annat insyn i kinesiska DJI som just köpt in sig i Hasselblad. De får lära sig om deras snabba produktutveckling och får demo av avancerade drönare. De besöker Xiaomi som är Asiens Apple och får botanisera på världens största elektronikmarknad Huaqianbei”, säger Åsa Moum.

Måsta man verkligen vara fysiskt på plats för att lära sig om produktionen?

“Risken med att stanna i Sverige är att man hamnar i en prototypfälla. Det vill säga att man inte lyckas få ut en serietillverkningsbar produkt som konsumenterna efterfrågar i rätt tid på den globala marknaden. ”, säger Åsa Moum och fortsätter:

“Sedan är ledtiderna även helt olika. Beställer man något specialdel här i Sverige kan det ta en månad att få det. Där nere kan man få ett helt specialtillverkat kretskort på ett dygn. Iterationerna i produktutvecklingen blir så himla mycket mer effektiv."

Förutom att deltagarna själva betalar delfinansieras resan även av Vinnova.

“Vi kände oss egentligen ganska modiga och innovativa när vi skickade in vår ansökan till Vinnova om att ta med en startupdelegation till Kina. I vanliga fall tittar man bara mot USA och Silicon Valley. Men det finns numera en insikt både från politiker och strukturella organisationer att det behövs en internationalisering av svenska företag. Vi hör mer och mer att folk frågar sig själva varför man inte tittar österut. Det är över 600 miljoner människor som har tillgång till internet i Kina nu, varav 90 procent når nätet via mobilen. Dessutom finns det mycket kapital där nu. Att möta investerare är också en viktig del av det vi vill erbjuda bolagen”, säger Marie Claire Maxwell.

"Vi hör mer och mer att folk frågar sig själva varför man inte tittar österut. Det är 600 miljoner människor som har tillgång till internet i Kina nu, varav 90 procent når nätet via mobilen. Dessutom finns det mycket kapital där nu. Att möta investerare är också en viktig del av det vi vill erbjuda bolagen."

Vårens resa blir den första Makerresan någonsin. 15 bolag och organisationer är representerade på resan men Åsa Moum och Marie Claire Maxwell hoppas att det ska bli fler på lite längre sikt.

“Eftersom vi jobbar med affärs- och produktutveckling mot den kinesiska marknaden så vill ju vi att fler bolag ska få upp ögonen för området. Själva resan är en del av ett större arbete för att öka fokuset på den asiatiska marknaden. Till hösten startar vi en asienfokuserad accelerator, Chincubator”, säger Marie Claire Maxwell.

Läs mer