Sök

Nya tunga siffror för Soundcloud – backade 370 miljoner kronor

Soundcloud

Foto: Tor Johnsson/SvD/TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Förlusterna har stigit kraftigt i den svenskgrundade musiktjänsten, visar nya dokument.

Den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud är ständigt i ropet. För några veckor sedan stod det klart att bolaget tagit ett jättelån på 300 miljoner kronor och bara dagar senare landade man ett potentiellt livsviktigt licensavtal med Universal Music.

Men nu har Breakit tagit del av dokument som avslöjar hur det egentligen går för bolaget.

Enligt Soundclouds nya årsredovisning för 2014, som offentliggjordes via det brittiska bolagsverket idag, gjorde bolaget en förlust på 39,1 miljoner euro. Det motsvarar en förlust på 370 miljoner kronor.

Förlusten är näst intill en fördubbling sedan 2013, då bolaget backade cirka 218 miljoner kronor.

I årsredovisningen pekar grundaren och vd:n Alexander Ljung ut bolagets satsningar på marknadsföring, teknik och personalstyrka, i kampen om att bli den ledande plattformen för musikskapande och lyssnande, som orsaker till förlusten.

Grundaren pekar även ut Youtube, Spotify, Apple och Amazon som huvudkonkurrenter till musiktjänsten. Han flaggar även för att ”framtiden är osäker och nya trender och affärsmodellen kan komma att resultera i ännu hårdare konkurrens framöver.”

Omsättningen ökade däremot från 110 miljoner kronor till 164 miljoner kronor. Det motsvarar en omsättningsökning på 49 procent, vilket enligt bolagets årsredovisning kan härledas till ökade annonsintäkter i bland annat USA.

Soundcloud grundades 2007 i Berlin av de svenska KTH-studenterna Eric Wahlforss och Alexander Ljung. Enligt Soundcloud har sajten idag 175 miljoner aktiva användare. Plattformen fungerar som så att användarna, i likhet med Youtube, själva kan ladda upp egna musikfiler och mixningar.

Bolaget har idag 288 anställda på kontor i Berlin, San Francisco, New York och London.

Uppdatering: I ett mejl kommenterar Soundcloud nu Breakits uppgifter. Bolaget skriver bland annat att de är i en "stark tillväxtfas" och stoltserar med nya skivbolagssamarbeten.

”Under det senaste året har vi fortsatt ta in partners från musikindustrin till Soundcloud. Vi har skrivit avtal med PRS och UMG/UMPG, förutom de nästan 200 avtal vi sedan tidigare skrivit, inklusive Warner Music, Merlin och NMPA, samt MCN:s och independentkreatörer. Just nu fokuserar vi på att göra det möjligt för kreatörer att få betalt för deras kreativitet och bygga en finansiellt hållbar plattform”

Läs mer