I takt med att så kallad linjär-tv, alltså traditionell tv, dör ut letar MTG nya kanaler för att sprida sitt innehåll. Nu har bolaget hittat till Spotifys nya flik för videoinnehåll, som lanserades för bara några veckor sedan.
“Vi är väldigt glada att vara en del av den här nya videotjänsten från Spotify, det blir ett nytt sätt för oss att använda och distribuera vårt innehåll. Spotify Shows kommer att bli en fantastisk plattform för oss där vi kan samla höjdpunkterna från olika delar av vår innehållsportfölj för Spotifyanvändare att ta del av inte bara i Sverige, utan också i USA, Storbritannien och Tyskland”, säger Jacob Mejlhede Andersen, program- och innehållsutvecklingschef på MTG.
Vi har tidigare rapporterat om att MTG har satsat stenhårt på att bredda sitt kanalutbud det senaste året. Bland annat genom att köpa upp världens största esportbolag, ESL, och genom att ta kontroll över Youtube-nätverket Splay. Sammanlagt har Splay över 20 miljoner prenumeranter på Youtube genom kanalerna som är anslutna till nätverket. Nu vill bolaget alltså erbjuda en ny kanal för sina innehållsskapare.
“Många av våra talanger kommer få egna Spotify-kanaler och vi räknar med att leverera över 500 klipp under lanseringsfasen. Vi ser med spänning fram emot publikens reaktion”, säger Kajsa Gatenbeck, global affärsutvecklare på Splay.