Sök

Instagram ändrar annonsformatet – dubblar längden på reklam

Instagram

Breakit

Breakit

Snart kan du se 60 sekunder långa (reklam)klipp på Instagram.

Det Facebook-ägda sociala mediet Instagram verkar ha bestämt sig för att börja tjäna pengar.

I höstas släppte Instagram in de första annonsörerna på sin plattform. Inledningsvis rörde det sig om stillbilder, men över tid har även rörliga reklamklipp letat sig in bland användarnas egna bild- och videoklipp. Först handlade det om 15 sekunder långa klipp, vilket senare utökades till 30 sekunder. 

Och nu har den sociala mediejätten bestämt sig för att utöka annonslängden ännu en gång. Den här gången förlänger Instagram reklamklippet upp till 60 sekunder.

Det rapporterar techsajten Techcrunch.

Först ut är T-mobiles Superbowl-reklam med superstjärnan Drake.

Att bolaget förlänger annonsformatet bör ses som ytterligare ett steg i kampen om de rörliga annonsintäkterna, som i dag framför allt riktas mot ”gammel-tv”.

Instagram har idag 400 miljoner aktiva användare.

Läs mer