Sök

Svensk doldis tar in 340 miljoner i riskkapital till sin resesajt

Photo by Fred / Flickr

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Den Sydafrika-baserade nätentreprenören Stephan Ekbergh, grundare av Travelstart, har plockat in 340 miljoner till den afrikanska delen av bolaget.

Det är den afrikanska mobiloperatörsjätten MTN och kapitalbolaget Amadeus Capital Partners som nu väljer att investera i Travelstart.

“Jag hade funderat ett par år vilken väg vi skulle ta med bolaget. Det var mina bankers, som är svenskar på EOC Partners, som kom på att det här kunde vara en lösning. MTN är tunga som tusan i Nigeria. Vi är marknadsledande i Sydafrika men vill göra mer i Nigeria och Västafrika”, säger Stephan Ekbergh.

Han grundade Travelstart i Sverige 1999. År 2004 flyttade han till Sydafrika och fortsatte att driva sajten därifrån.

“Min tanke då var att eventuellt sälja det svenska bolaget. Jag var inte säker på vad jag ville göra med min framtid. Väl på plats startade jag upp Travelstart här nere och såg plötsligt något som jag aldrig upplevt under alla år som jag jobbat med det här i Skandinavien”, säger han och fortsätter.

“Man kunde göra stor nytta här nere. I Skandinavien var vi en tjänst bland andra, här fanns det en annan entusiasm. Målet var att ha en ‘first world technology-platform’ på en ‘third world market’. Det fångade sydafrikanerna, det är dålig service här nere i allmänhet men vårt mål var att ha skitbra service, lika bra som om du är i USA”.

År 2010 sålde Stephan Ekbergh den svenska delen av bolaget. En del av pengarna från försäljningen gick till att expandera i andra afrikanska länder, som Tanzania, Kenya, Nigeria men också i Turkiet och senast Mellanöstern 2014.

“Det var då någon gång jag kände att det började bli för stort och började fundera på att ta in andra investerare. Det är viktigt för mig att vara independent, men techvärlden förändras så snabbt, jag kände att jag behövde få mer input från alla möjliga håll i världen”.

Resejätten Expedia fanns med i tankarna, han förde också samtal med Kinnevik som besökte honom i Sydafrika.

“Men sedan ändrade de managmentstrukturen och då kändes det inte lika roligt längre”.

De nya pengarna kommer bland annat användas till satsningar på mobilsajten samt marknadsföring, för att expandera ytterligare på de marknader där företaget redan finns.

"Jag tror att det mesta i Afrika fortfarande är ogjort, det finns hur mycket möjligheter som helst här om man har lite idéer. Teknologi är det som kommer att förändra Afrika", säger han.

Förra året omsatte Travelstart runt tre miljarder och gjorde en vinst på runt 30 miljoner kronor förra året, uppger Ekbergh.

Läs mer