Sök

Klarna lanserar direkt konkurrent till Swish för e-handeln

Klarna

Klarnas vd, Sebastian Siemiatkowski. Foto: Ernst Henry Photography/Pressbild

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Bara månader efter att Klarna bekräftade samarbete med Swish lanserar fintechjätten en direkt konkurrent till bankernas app.

"Det här är det snabbaste och enklaste betalsättet i Sverige. Allt som krävs för att handla på nätet är ett mobilt BankID", säger Klarnas grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski. 

Vi har tidigare rapporterat om att bankernas överföringsapp Swish lanserar en tjänst för e-handel. Redan i Oktober förra året avslöjade Breakit att Swish även ska bli en del av Klarnas betalningssystem för e-handlare.

På en presskonferens presenterar nu Klarna en liknande modell där man bara behöver mobilt bank-ID och ett bankkonto för att betala på nätet.

"För Klarna handlar det om att hela tiden utveckla och förbättra köpupplevelsen. Som användare har du nu ett stort antal valmöjligheter beroende på om du vill betala för din vara direkt eller senare", säger Sebastian Siemiatkowski. 

Betalningslösningen kommer automatiskt att läggas till de existerande lösningarna hos alla e-handlare i Sverige som använder sig av systemet Klarna Checkout.

Klarna har på mindre än tio år blivit ett av Sveriges mest framgångsrika bolag. Boalget började med att göra det möjligt för e-handlare att ta betalt på faktura och har sedan gått vidare med fler olika betalningslösningar. Kredtkort, faktura och nu Klarna Direkt, som den nya tjänsten heter, samlas under betallösningen Klarna Checkout.

Den nya lösningen betyder dock inte att samarbetet med Swish kommer att avbrytas.

"Vi har sagt att vi ska och vi kommer att integrera Swish i vår lösning. Men det finns vissa utmaningar med Swish. Vår nya produkt är en enklare konsumentupplevelse. Vi tar bort ett steg eftersom man bara behöver öppna bank-ID-appen och inte Swish-appen. Det andra är att så som Swish har valt att lägga upp det med bankerna har inneburit en del extra jobb. Det fanns en efterfrågan efter den här tjänsten och då vill vi erbjuda det", säger Sebastian Siemiatkowski.

Varför har ni kvar Swish om ni själva släpper en liknande produkt?

“Tanken med Klarna Checkout är att erbjuda alla populära betalsätt. Om vi har användare som verkligen, verkligen vill betala med Swish så vill vi ge dem möjligheten att göra det.”

Kan inte två så snarlika produkter bli förvirrande?

“En av sakerna som kan bli bättre med Klarna Checkout är att användaren själv ska kunna konfigurera och ställa in förvalda betalningssätt, så att det blir lite lättare. Det är en väldigt naturlig produktutveckling.”

Under 2014 omsatte bolaget 2,2 miljarder kronor och gjorde ett rörelseresultat på strax över 100 miljoner kronor.

Läs mer