Breakit - Här är Göteborgsbolaget som vill rädda Twitter från att bli irrelevant
Minna Sandberg, Osman Mirza, Ibrahim Jabarkhel. Foto: Jonas de Lange

Här är Göteborgsbolaget som vill rädda Twitter från att bli irrelevant

Jonas de Lange
Jonas de Lange
30 jan 2016, kl 05:00

Startupen Pickador vill fixa till Twitter med en algoritm som förändrar prioriteringen i ditt flöde.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
30 jan 2016, kl 05:00

Varje vecka presenterar vi ett nytt bolag under rubriken “Veckans Break?”. Den här veckan har vi pratat med Pickador.

Bolaget lanserar i dagarna sin app som sorterar i ditt twitterflöde. I ett Tinder-likt användargränssnitt får man upp en serie tweets från sitt flöde. På varje enskild tweet kan man välja om man vill se mer eller mindre av den typen av innehåll som tweeten innehåller.

“Vi bryter ned datan i tweeten i sex olika kategorier: Nyckelord, ämnen, vilka företag eller verktyg som nämns, huruvida det är positivt eller negativt skrivet, vilket språk det är och vilken användare som har skrivit det”, säger bolagets vd och medgrundare Ibrahim Jabarkhel.

“Vår algoritm lär sig av användarens beteende och börjar väldigt snabbt att leverera det mest relevanta innehållet i flödet till en. Det går mycket fortare än till exempel Facebooks flödesalgoritm”, tillägger bolagets marknadschef och medgrundare Minna Sandberg.

De två har grundat Pickador tillsammans med ytterligare fyra personer: Osman Mirza, Michal Stypa, Hannes Sanberg och Anja Sandberg.

Bolaget startades i mars 2015 och utvecklar nu sin app på Chalmers Ventures inkubator i Göteborg. Inkubatorn har även investerat 250.000 kronor i bolaget. Utöver det har startupen inte tagit in något riskkapital.

“Vi har inte behövt det än så länge och vi har även en ganska erfaren och komplett grundargrupp med många olika kompetenser. Vi vill ut till marknaden och bygga en liten användarbas först. När det blir dags att skala upp verksamheten kan det bli aktuellt med riskkapital”, säger Ibrahim Jabarkhel.

I maj vann företaget tävlingen Chalmers Innovations (nu en del av Chalmers Ventures) Startup Camp. Första pris var en resa till Silicon Valley. En resa som visade sig vara lärorik för bolaget.

“En av de viktigaste sakerna vi lärde oss där var att fenomenet beta inte finns längre i Silicon Valley. Så fort man har en MVP (enklast möjliga gångbara produkt) ska den ut till stora grupper användare. Marknadsdata är allt”, säger Ibrahim Jabarkhel.

“Hade vi inte vetat det hade det tagit ytterligare ett halvår innan vi hade lanserat tjänsten. En annan grej är att vi planerade att samla en massa sociala medier i tjänsten direkt. Efter feedbacken där borta valde vi att fokusera helt på Twitter i början”, säger Osman Mirza, medgrundare på Pickador.

“Vi fick höra att en oerfaren entreprenör pratar om allt som kan läggas till i tjänsten, medan en erfaren entreprenör pratar om allt som kan skalas bort”, säger Ibrahim Jabarkhel.

Efter erfarenheterna från Silicon Valley valde bolaget därför att skala ned tjänsten. Till en början kommer den endast behandla Twitterflödet och ändra vilka inlägg som uppmärksammas i flödet. Bolaget har även minskad motståndet för att börja använda appen genom att få bort så många inloggningskrav som möjligt.

“Det enda man behöver göra är att koppla appen till sitt twitterkonto. Det tar 30 sekunder att börja använda den”, säger Minna Sandberg.

Men bolaget har inte helt släppt fokus på att faktiskt tjäna pengar, även om appen är gratis för användarna.

En viktig del av Twitterflödet i appen är att en mindre utvald grupp vänner och bekanta kan rekommendera olika tweets för en.

“Vi kommer leta samarbeten med stora e-handlare som kan ligga vid sidan om Twitter i appens gränssnitt. Istället för att man får reklam i flödet kan ens närmaste vänner rekommendera olika prylar eller kläder för en. Sedan kan man göra köp i appen”, säger Ibrahim Jabarkhel.

För att locka folk att rekommendera saker för varandra kommer Pickador att skapa någon form av incitament för sina användare. Exakt hur det ska se ut är dock inte klart. Bolaget planerar att tjäna pengar genom att ta en bit av kakan för den förmedlade försäljningen.

Trots fokuset på enkelhet i användargränssnittet har inte bolaget tappat det globala perspektivet.

“Om ett års tid hoppas vi att vi har flyttat delar av verksamheten till en marknad där Twitter är stort men där användandet sjunker. USA ligger inte så långt bort för oss. Men vi kommer nog alltid att ha basen för verksamheten i Sverige. Man jobbar i vanliga fall mer effektivt på en plats där man känner sig hemma tror jag”, säger Ibrahim Jabarkhel.

Är ni inte rädda för att hamna i samma situation som streamingappen Meerkat, som blev utpressad från Twitter när Periscope köptes upp av Twitter?

“Vi tänker inte på det egentligen. Skulle man hamna i den situationen har man ändå fått ett bevis på att man trycker på en punkt som behövs. Vi bygger det här för våra framtida användare, i slutändan är det de som bestämmer vad som händer”, säger Ibrahim Jabarkhel.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel