Sök

Safestuff vill bli ett virtuellt kassaskåp för dina favoritprylar

SafestuffVeckans Break?Försäkringar

Alfred Karlsten. Foto: Jonas de Lange

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Med 2.500 konsulttimmar bakom sig förbereder sig Safestuff för att lansera sin app. Den ska göra det enklare för privatpersoner att kommunicera med sitt försäkringsbolag.

I segmentet “Veckans Break?” presenterar vi varje vecka ett nystartat bolag som oftast står i begrepp att lansera en tjänst. Den här veckan har vi träffat Safestuffs grundare Alfred Karlsten.

Safestuff är en app där man som användare kan lägga in information om alla prylar man har. Det kan till exempel vara tv-apparater, datorer eller köksmaskiner. Tanken är att göra det lättare för folk att styrka sina krav på försäkringsbolag om sakerna förstörs eller blir stulna.

“Det är lite som ett virtuellt kassaskåp med bilder på alla dina fysiska tillgångar och vad de är värda. Med plattformen kan man snabbt få en översikt över vad man äger och om något går sönder kan man göra en anmälan till försäkringsbolaget direkt i appen”, säger Alfred Karlsten.

För användaren kostar det inte något att använda appen. I stället vill Safestuff ta betalt av försäkringsbolag som i sin tur kan erbjuda appen som en tilläggstjänst till sina kunder.

“Vi vill bli en kostnadssparare för försäkringsbolagen. När användaren gör en anmälning upprättas en chatt med försäkringsbolaget. Då kan en handläggare hjälpa många fler kunder. Att svara på tio frågor i chatten går mycket fortare än att svara på tio frågor på telefon. Förenklat kan man säga att vi vill göra kommunikationen mellan användare och försäkringsbolaget enklare”, säger Alfred Karlsten.

Appen är inte bara för att styrka sina försäkringskrav. Alfred Karlsten menar dessutom att det kan göra det lättare för folk att hitta rätt försäkringar.

“Om jag ser i appen att jag har tillgångar för 800.000 behöver jag ju inte en försäkring för 1,5 miljoner kronor. Vissa kan vara underförsäkrade också, det vill man såklart undvika”, säger han.

Alfred Karlsten är ensam grundare och har finansierat bolaget helt själv sedan starten i våras. Hur mycket det har kostat honom vill han inte berätta men han säger att det har gått åt minst 2.500 konsulttimmar.

“Vårt team sitter i Ukraina och utvecklar, sedan är vi fyra stycken här i Stockholm också”, säger Alfred Karlsten.

Han driver bolaget vid sidan av ett vanligt jobb. Han har inte haft ett möte med en enda riskkapitalist än så länge, mycket tack vare sin mentor, Johan Stäel von Holstein.

“Johan var den första jag pitchade för. Det var två och ett halvt år sedan, och han har följt mig och agerat bollplank sedan dess. Den var han som fick mig att tro på att jag kunde göra det här själv. Niklas Adalberth (medgrundare av Klarna) har också gett många goda råd”, säger Alfred Karlsten.

Efter månader av utveckling är appen äntligen klar. Nu återstår dock den stora biten - att få kunderna, alltså försäkringsbolagen, med på tåget.

“Vi pratar med två försäkringsbolag just nu om hur vi kan integrera vår produkt i deras system. Safestuffs plan är att lansera en pilot med en mindre kundgrupp under våren och börja skala upp verksamheten under året”, säger Alfred Karlsten.

Redan från början siktar han på hela Skandinavien som marknad.

“Det är de länder i världen som har flest försäkringar per capita. Det är något av en oligopol också med ett fåtal, väldigt stora, forsäkringsbolag”, säger Alfred Karlsten.

Kommer ni själva vilja bli ett försäkringsbolag?
“Nej, det är vi inte intresserade av. Vi vill erbjuda en tjänst till försäkringsbolagen, inte konkurrera med dem”, säger Alfred Karlsten.

Läs mer