Breakit - Fischbein om hårda bakslaget: “Det här är vi inte nöjda med”
CDON:s lager och Paul Fischbein, koncernchef för Qliro. Foto: Press.

Fischbein om hårda bakslaget: “Det här är vi inte nöjda med”

Publicerad 27 jan 2016, kl 10:21

User image
Sara Lindh Visa profil

Lagerproblemen har fortsatt för barnbutiken Lekmer. Det är en av anledningarna till Qliro-gruppens svaga kvartalsresultat.


När handeln inleddes på Stockholmsbörsen på onsdagsmorgonen föll Qliro-gruppens aktie med 11 procent. Rapporten visade ett sviktande resultat (före skatt) på 35 miljoner kronor i fjärde kvartalet.

“Vi hade hoppats på mer, det här är vi inte nöjda med. Vi hade hoppats på att sälja mer och haft ett bättre resultat,” säger Paul Fischbein, koncernchef för Qliro-gruppen.

I månadsskiftet mars-april flyttades Lekmers lager från Falkenberg till Arlandastad. Där skulle 65 robotar hjälpa till med plockandet av ordrar och mycket skulle ske per automatik. Anledningen var att många kunder inte fått sina ordrar eller fått fel produkter.

Men problemen har fortsatt.

“När volymerna ökade markant från mitten av november så kände man att lagret var underdimensionerat och infrastrukturen var inte på plats. Det blev för hårt operationellt tryck och det blev inte bra.”

Även när det gäller Cdon har volymökningen runt jul och shoppinghelgen Black Friday blivit övermäktigt. Expressen har rapporterat om kunder som inte fått sina julklappar i tid. Årets Black Friday var Qliro-gruppens mest intensiva försäljningsdag någonsin och över 800.000 varor ska ha sålts.

“Vi hade ett extremt högt tryck och under december fick vissa vänta lite för länge på sina varor.”

Men borde ni inte vara beredda och klara ett sådant tryck?

“Jo, det kan man ju tycka. Nu blev ju försäljningen ännu högre än vad vi förväntat oss och beräknat. Vi fick trycka in mer folk och resurser för att kunna hantera volymerna.”

I samband med kvartalsrapporten meddelades att 35 personer sägs upp från CDON:s kontor i Malmö där totalt mellan 100 och 150 personer jobbar. Enligt Paul Fischbein påverkas alla avdelningar, så väl teknik som inköpssidan.

“Det är aldrig ett enkelt besked att ge. Det är så klart ett jättesvårt beslut och kollegor vi jobbat med länge. CDON visar starka siffror och är under stor förändring, att gå från en stor skivbutik till att bygga en marknadsplats är en stor process. Vi måste vidta åtgärder för att stärka bolagets framtida plattform.”

När det gäller Lekmers framtid ser Paul Fischbein framåt.

“Jag är inte orolig alls, även om det har varit jättejobbigt. De stora operationella problemen är bakom oss nu och vi har själva gått in och tagit över ledningen på lagret och jag tror inte den framtida potentialen är påverkad överhuvudtaget. Det tar uppskattningsvis ett till två kvartal till innan bolaget är tillbaka i det goda skick som bolaget var i för ett år sedan," säger Paul Fischbein.