Breakit - Smygreklam och fusktävlingar – Youtube-nätverk får tuff kritik
Gustav Martner (t.v) och Stina Honkamaa Bergfors, vd för United Screens och Vigor Sörman, vd för Splay.

Smygreklam och fusktävlingar – Youtube-nätverk får tuff kritik

Publicerad 21 jan 2016, kl 17:44

User image
Sara Lindh Visa profil

Varken Youtubenätverk, Konsumentombudsmannen, politiker eller plattformsägare gör tillräckligt för att stoppa dold reklam i sociala medier. Det anser den digitala profilen Gustav Martner, som vill ställa regelbrytarna framför marknadsdomstolen.


De två senaste dagarna har SVT granskat reklam i bloggar och på sociala medier. Många har engagerat sig på Twitter och kommenterat inslagen under hashtaggen #doldreklam.

All reklam ska enligt marknadsföringslagen tydligt markeras och man ska visa särskild hänsyn när man vänder sig till barn. Men så ser inte verkligheten ut. Gustav Martner, grundare av organisationen Digital Reliance har blivit en stark röst i debatten.

“Det finns hur många klipp och inlägg som helst i sociala medier som är översvämmade av överträdelser, som otillåten marknadsföring och otillåtna pristävlingar. Att reklamen ska vara märkt är bara en grundprincip, sen ska den vara korrekt, inte bestå av felaktiga jämförelser och man får inte säga helt vad man vill. För bloggare som inte har någon utbildning är det problematiskt,” säger han.

Enligt Gustav Martner gör Youtubenätverk som Splay och United Screens inte tillräckligt för att utbilda sina profiler i frågan.

“Absolut inte. Ju större man är och ju större resurser man har desto större blir ansvaret. Min bedömning är att de har både ett juridiskt och moraliskt ansvar. Men jag kan inte avgöra det juridiska, då måste man ställa dem inför marknadsdomstolen och det kommer säkerligen att ske.”

Hittills har Konsumentombudsmannen inte drivit ett enda ärende till marknadsdomstolen kring dold reklam. Gustav Martner var i SVT:s studio så sent som i går, onsdag, för att debattera frågan med Cecilia Tisell, ställföreträdande Konsumentombudsman.

“Jag tror att de tycker att den här världen är stökig och komplicerad och då är det enklare att hålla sig i från den istället för att gå in i den,” säger Gustav Martner.

Han har arbetat med digitala medier sedan slutet av 90-talet och grundat digitalbyråerna Daddy och CP+B Scandinavia samt startupen Burt. I somras var han med och drog igång den ideella organisationen Digital Reliance som bland annat arbetar med att bevaka utsatta gruppers rättigheter i digitala medier. Dit hör så klart barn.

“Förr var det företagen som var rädda och försiktiga. Nu är det istället företagen som har tagit över nätet och de offentliga och demokratiska instituten är de som är rädda och försiktiga,” säger Gustav Martner.

Han pekar också på att annonsörer tidigare behövde etablera en relation till bloggaren. I dag har till exempel Splay utvecklat verktyget Gosnap där man går in och beställer sin Instagram-kampanj, väljer hashtags, målgrupp och sätter sin budget själv, enkelt och smidigt.

“Problemet med dold reklam har absolut ökat dramatiskt och det vi ser är en systematisering. Jag är positiv till innovation men det är viktigt att vi skyddar våra demokratiska principer,” säger Gustav Martner.

Men det är inte bara Youtubenätverk som han är kritisk mot. Även potlitiker gör alldeles för lite i frågan.

“När kabel-tv kom fanns en stor uppslutning kring barnreklamförbud. Satellit-bolagen fick flytta sina sändningar till England och det fanns en tydlig politisk vilja att skydda barnen. Men när Youtube är den nya tv:n – varför står inte samtliga politiker upp emot barnreklamförbudet idag?”

Gustav Martner tror att politiker och branschorganisationer skulle kunna sätta press på Youtube och få videojätten att till exempel rensa bort olagliga pristävlingar och köpuppmaningar som vänder sig till barn.

“Men Youtube vinner så klart på att slippa ta tag i problemet. Vi vet att när Youtube vill rensa något så gör de det, det är ju anledningen till att det inte finns pornografi eller upphovsrättsskyddat material där.  Skulle politikerna ställa hårdare och tydligare ansvarskrav på plattformsägarna så skulle problemet inte finnas i lika stor utsträckning."

I somras anmälde Gustav Martner 14-åriga Lisa “Misslisibell” Jonssons vårdnadshavare och sminkföretaget Jfr.se till Reklamombudsmannen. De fälldes senare för videon.

“Jag valde ett klipp som innehöll flera överträdelser. Framöver hoppas jag att någon annan ska ta över och fortsätta göra anmälningar men vi (Digital Reliance) kommer så klart fortsätta arbeta i frågan,” säger han.

Gustav Martner - @gustavmartner
2016-01-22 08:08:32
Hej Alexander! Inte jmfrt m t ex Canada och UK. Sedan en dom mot P&G i UK är alla redaktionella samarbeten på t ex YouTube märkta med #ad - det gör de flesta ännu inte i Sverige. I de exempel som SVT visade fanns ingen annonsmärkning alls hos bloggarna som deltog i t ex #mcdsesmoothie-kampanjen. Här är en artikel om hur man gör UK: http://goo.gl/rctl53 Sverige utgår från samma regelverk som man gör i UK (ICC's grundregler för reklam) kraven på tydlighet i märkningen ökar dessutom ytterligare när man har barn i sin publik.
Alexander - @disqus_5jwex0kTnM
2016-01-21 21:57:22
I Sverige märks otroligt mycket ut som samarbeten. Vågar påstå att Sverige är ett av de ledande länderna på att ha transparent redaktionell marknadsföring. Bläddra igenom 10 svenska profilers flöden och sedan 10 utländska så kommer du att få se att vi trots allt har det rätt bra här hemma, Gustav. Vågar påstå att Youtube automatiskt dedekterar både upphovsrättsskyddat och pornografiskt innehåll, hur man skulle upptäcka huruvida en profil 5 minuter in i ett klipp säger att något är ett samarbete eller inte är nog en svårare fråga där Youtube inte har att göra.