Sök

Bostadsvisningar i VR är första appen från SEB:s fintechlabb

BoldarcSEBVR

F.v. Joel Lundgren, Åsa Davidsson och Adam Österman. Foto: Jonas de Lange

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Bankerna kämpar för att hänga med i utvecklingen. Nu satsar SEB på en virtual reality-app för lägenhetsvisningar.

Med den nya VR-Appen kan man gå på visningar i bostäder runt om i landet utan att behöva flytta sig från sin egen soffa hemma. Appen används tillsammans met ett exemplar av Googles open source VR-brillor, Cardboard. När man tar på sig brillorna hamnar man mitt vardagsrummet i bostaden man har valt att titta på. Man kan inte röra sig i de enskilda rummen, förutom att snurra runt, men man kan teleportera sig mellan de olika rummen.

Adam Österman och Joel Lundgren är båda webbredaktörer på SEB och ligger bakom idén till appen. De har utvecklat den tillsammans med tre andra anställda på banken, Magnus Hedner, Jamie Walters och Margareta Skoglund.

“Vi ville göra något med VR och vred och vände på det. Sedan landade vi i att det här med visningar kan vara det som skulle skapa mest nytta för våra kunder”, säger Joel Lundgren.

För SEB:s del är appen ett sätt att komma i kontakt med kunder om bolån. Inne i appen finns en knapp användaren kan trycka på. Då kopplas man direkt till en handläggare på banken som man kan diskutera lån med.

Även fastighetsmäklaren Husman Hagberg, som är samarbetspartner i projektet, har en egen knapp inne i appen så att man direkt kan komma i kontakt med en mäklare.

“För vår del handlar det precis, som SEB, att vi är intresserade av ny teknik. Vi är en av de mest digitala mäklarbolagen. Det är sättet för oss att vara tillgänglig för kunderna. Då är det klart att vi vill testa VR som är så hett. Vi vill vara först ut på begagnatmarknaden med det här och mig veterligen är vi det nu”, säger Åsa Davidsson, vice vd med ansvar för marknad och affärsutveckling på Husman Hagberg.

Samarbetet är det första försöket i Sverige att göra visningar av existerande lägenheter i VR. Men den svenska VR-startupen Boldarc har liknande planer på gång. Idag är dock bolaget mer riktat mot nyproducerade bostäder. Även 3D-visualiseringsbolaget Diakrit, som vi har skrivit om tidigare, skapar VR-upplevelser för nyproduktioner.

Diakrit tar även bilder av lägenheter till SEB med sina kameror. Kamerorna tar en rad olika bilder från samma punkt och sätter sedan ihop dem till en sfär som man får gå in i med VR-brillorna.

Google Cardboard ger en förvånansvärt bra uppslukande effekt och vid vissa tillfällen känns det verkligen som att man står inne i lägenheten. En sak som dock bryter upplevelsen något är att det, för undertecknad, blir lite för kort ned till marken. Kameran verkar vara placerad på höjden 1,50 meter snarare än 1,86 meter. Det gör att man ibland får känslan av att vara väldigt liten i miljön och golvet känns tydligt närmare huvudet i brillorna än i verkligheten.

Med det sagt är det mycket bättre än när kameran är placerad för högt och det känns som man kommer ramla ett trappsteg ned varje gång man tittar mot sina fötter.

“Allt det här är i sin linda det här, både för fotografer, kunder, bank och mäklare. Än så länge är det ett test vi gör. Vi har en lång lista med saker vi vill lägga till och ändra”, säger Adam Österman.

Den nya appen är utvecklad inom bankens lika nya innovationslabb. För att inte bli omsprungen av alla startups har bolaget gett sina anställda möjligheten att pitcha nya produktidéer och utveckla dem på Epicenter.

“Inom labbet har vi ungefär en dag i veckan där vi jobbar med projektet. Det är ett tolvveckorsprogram där man får utveckla idén i sex veckor och sedan realisera den de nästa sex veckorna”, säger Joel Lundgren.

Sammanlagt har 16 projekt antagits till innovationslabbet vid två olika innovationsdagar, som SEB kallar dem.

VR-tjänsten är först ut att lanseras och VR-brillor kommer finnas på vissa SEB- och Husman Hagberg-kontor i Stockholm i slutet av januari. Hur VR-satsningen går vidare efter släppet är dock oklart, än så länge.

“Det är lite svårt att säga vad VR kommer vara framåt. Det kommer hända mycket under 2016 och möjligheterna kommer bli ännu större. Får vi bra respons på det är kommer det vara något vi vill satsa på framåt och utveckla en bra produkt”, säger Adam Österman.

Även Åsa Davidsson på Husman Hagberg har svårt att säga exakt vad framtiden kommer visa.

“Vi ser i vår bransch att utvecklingen går extremt snabbt. Strategiska planer har vi såklart långsiktigt men de taktiska planerna är aldrig längre än sex månader. Dels med tekniken men även på bostadsmarknaden. Helt plötsligt kommer det amorteringskrav och räntehöjningar eller sänkningar, eller så hittar politikerna på någonting. Det förändras så snabbt att det inte går att lägga långa planer. Vår styrka är att vi är snabbfotade”, säger Åsa Davidsson.

Läs mer