Sök

Earn’d it vill ge dig rabatter på allt du köper mot att få se dina kvitton

Veckans Break?RabatterEarn'd it

De fyra grundarna, Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Rabattbolaget Earn’d it lägger om kursen. Nu ska dina kvitton hjälpa bolag att rikta reklam bättre.

Varje vecka presenterar vi ett nytt ungt och oprövat bolag under rubriken “Veckans Break?”. Den här veckan berättar vi om Earn’d it och deras nya affärsmodell.

Bolaget började som ett kampanjverktyg för dagligvaruleverantörer. I appen kan man få rabatter på en rad olika livsmedelsprodukter. Det speciella är att användarna får sina rabatter efter att de har gjort själva köpet. När man kommer hem från mataffären fotar man sitt kvitto i appen och ser vilka produkter man får rabatt på. Sedan sätter Earn'd it in rabattbeloppet direkt på användarens bankkonto.

Nu har dock Earn’d it lagt om sin intäktsmodell. I stället för att bara ordna rabatter håller bolaget just nu på att utveckla ett system för så kallad retargeting-reklam. Det innebär att man riktar reklam till olika personer baserat på tidigare köp, i Earn’d its fall på sociala medier och olika webbtidningar.

“Vi märkte efter ett samarbete med Coca Cola att vi sitter på väldigt mycket konsumentkunskap som leverantörerna inte får på annat håll. Därför har vi börjat fokusera på att aggregera köpdatan vi samlar in. Vi blir den enda branschöverskridande plattformen för det här inom dagligvaruhandel”, säger Max Gabriel, vd på Earn’d it.

I Sverige har inte bolaget egentligen några konkurrenter som gör samma sak som de själva. Till exempel anser inte Max Gabriel att bolag som Let’s Deal eller Groupon egentligen är konkurrenter till bolaget eftersom de inte sysslar med datainsamling på samma sätt.

“Det närmaste är väl kanske GFK Data som levererar konsumentkunskap utifrån hushållspaneler. De samarbetar ofta med Sifo och andra bolag som gör statistiska undersökningar. I USA finns det fler framgångsrika bolag som oss”, säger Max Gabriel.

Bolaget grundades 2013. Arbetet med den nya affärsmodellen har pågått sedan ett år tillbaka. Tre av grundarna hade studerat ekonomi och den fjärde var programmerare.

“När vi startade bolaget hade vi ingen kunskap alls om dagligvaruhandeln, förutom att vi själva handlade. Då var det faktiskt bra att bara en av oss kunde programmera så att vi andra kunde gå på möten och lära oss om branschen. Vi hade ingen aning om hur komplicerad den här branschen är. Det vi ser nu är att datan vi sitter helt unik. Det är lite som att Ica har koll på vad folk köper med Ica-kortet. Men de säljer inte datan till leverantörerna, utan håller den för sig själva”, säger Max Gabriel.

Under förra året tog bolaget in 3 miljoner kronor i finansiering från Almi och ett par affärsänglar. Sedan starten har bolaget haft ett tjugotal kunder, bland annat Coca Cola och Cloetta. Trots de stora kunderna lyser de stora intäkterna med sin frånvaro.

“Det är fortfarande rätt blygsamma summor för 2015. Vi har kämpat mycket för att hitta rätt, men nu tror jag att vi börjar göra det. Utan att gå för mycket i detalj kan jag säga att vi har börjat titta på sätt att skapa incitament för att lägga in alla sina kvitton i appen så att datamängden blir större”, säger Max Gabriel.

Läs mer