Breakit - Nelly-grundaren: Vi ska jacka in hundratals butiker i NA-KD
Jarno Vanhatapio. PRESSBILD.

Nelly-grundaren: Vi ska jacka in hundratals butiker i NA-KD

Publicerad 08 jan 2016, kl 05:29

User image
Sara Lindh Visa profil
  • 429 reaktioner
  • Nu avslöjar han mer om planerna - och berättar varför det är mödan värt att bli beroende av honom.


    I december kunde E-handel.se avslöja planerna för e-handelsprofilen Jarno Vanhatapios nya satsning NA-KD (som ska uttalas Naked). Tanken är att sajten ska vara mer än bara en global modebutik på nätet – det ska bli ett slags kollektiv innehållandes flera olika sajter.

    Under 2015 har Jarno Vanhatapio köpt upp e-handelsbutiker som Country-dreams, modeföretaget Rut & Circle, Inspo.nu och Imso.com. Sajter som nu kommer att ingå i det nya NA-KD-kollektivet, tillsammans med andra e-handlare som företaget kommer att samarbeta med.

    “Det är en white label-lösning för små och medelstora e-handlare. Vi sätter upp en webbutik åt dem eller flyttar över deras befintliga butik till oss. Men de kan också välja att ha kvar sin egen butik som den är. Kunderna märker i vilket fall inget, vi packar i våra partners påsar och svarar i deras namn i kundtjänsten. Det är fortfarande deras varumärke, vi bara agerar i bakgrunden,” säger Jarno Vahatapio.

    Bolagen får ta del samma funktioner, teknik, lageryta och kostnader för frakt, plock och pack som NA-KD har och de betalar ingen fast kostnad. Plattformen har stöd för att skeppa varor till 182 olika länder. I gengäld tar NA-KD en viss procentandel på försäljningen. 

    “Få varumärken har klarat av att göra något stort på nätet. 9 av 10 kämpar rejält med webben och får aldrig någon snurr på det. Jag har själv byggt upp ett bolag från noll till en miljard och önskar att jag hade haft möjligheten att ta del av någon annans infrastruktur på det här sättet,” säger Jarno Vanhatapio.

    Han grundade den framgångsrika modebutiken Nelly 1999 som i dag ägs av Qliro-gruppen. Där jobbade han kvar fram till 2013 då han grundade djurfodersajten Zoozoo som köptes av Animail i augusti. I april lanserades NA-KD.

    “Vi har valt att hålla en låg profil. Vi är bara sju månader gamla och jag tycker inte att man ska prata förrän man kommit upp i några hundra miljoner i omsättning. Nu omsätter vi bortåt hundra miljoner kronor i årstakt,” säger han.

    I samband med lanseringen i april förra året gick 14 IT-entreprenörer och affärsänglar in med 20 miljoner kronor i NA-KD. Huvudinvesterare är styrelseordföranden Magnus Emilsson, som tidigare har varit med och byggt upp Tradedoubler och Bookatable.

    Även Happysocks-grundaren Mikael Söderlind, Brummer & Partners-delägaren Svante Elving och IT-entreprenören Roy Forslund har investerat i bolaget.

    Konceptet, och diskussionen kring det, påminner en del om Facebook Instant articles och medieföretagen. Vågar en liten publicist (i fallet med Instant articles) eller e-handlare (i fallet med NAKD) göra sig beroende av en extern aktör för att sköta hela teknikplattformen?

    “Man kan ju fråga sig vad haken är och det är väl om man vill göra allting själv som e-handlare. Men jag vet vad de här e-handlarna borde syssla med och det är produkt och inköp istället för att driva den tekniska utvecklingen själva. Vad de än bygger kommer det vara utdaterat ett halvår senare, teknik går så pass snabbt. Och vi vet hur man bygger sajter som konverterar”” säger Jarno Vanhatapio.

    Hittills har NA-KD köpt upp fyra sajter och har fått med sig tiotalet e-handlare. I nuläget är fokus mode men i vår lanseras sports fashion. Grundaren stänger inte dörrarna för att segment som inredning och life style kan komma att läggas till i takt med att infrastrukturen byggs ut.

    I en nära framtid planerar NA-KD att starta en säljorganisation i USA, släppa en app och en första version av desktopsajten (den nuvarande är en betaversion).

    “Vi kommer förhoppningsvis att jacka in hundratals butiker löpande och hjälpa varumärken att digitaliseras. Vi har en struktur som gör att vi kan bygga många olika varumärken inom samma tak och göra det kostnadseffektivt för alla butiker som vill växa,” säger Jarno Vanhatapio.