Sök

Fello backas av Aggregate Media och får in kapital från affärsänglar

FelloAggregate mediaTelefoni

Lisa och John Axelberg. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Den rebelliska mobiloperatören Fello får in nya investerare. Totalt handlar det om medieutrymme och kapital till ett värde av 10,5 miljoner kronor.

Vi har tidigare skrivit om mobiloperatören Fello som vill vara en lite snällare operatör än konkurrenterna. Inga bindningstider och ingen försäljning via telefon är framgångsreceptet som syskonen Lisa och John Axelberg satsar på.

Nu får bolaget in Aggregate Media som investerare. I utbyte mot aktier i Fello ger Aggregate Media bolaget en budget för medieutrymme på 8 miljoner kronor.

Samtidigt har bolaget tagit in 2,5 miljoner kronor från ett antal privata investerare. Dit hör bland annat Johan Norin, medgrundare av juristbyrån Jansson & Norin, och Johan Hallenby, vd och grundare av träningsbolaget Viscus.

Aggregate Medias investeringar i bolag sker alltid i form av medieutrymme och inte kapital. Det passar dock bra med tanke på Fellos planer för 2016.

“Vi dubblade kundstocken i höstas och under 2015 började det se riktigt ljust ut. Nu kör vi 100 procent på marknadsföring. Vi fick det här på plats precis innan nyår och vi känner att vi är väldigt väl rustade för 2016”, säger John Axelberg.

Utöver nyinvesteringen har Fello även fått till ett avtal om att sälja mobiltelefoner genom sajten. En ny utvecklare ska också anställas för att lägga till diverse produktfunktioner. John Axelberg vill inte avslöja allt för mycket vad det handlar om men nämner ett par exempel på genomförda förändringar.

“E-faktura är till exempel en grej vi har fått på plats nu efter autogiro och kortbetalning. Sedan är det många som har efterfrågat en värvningsfunktion så att man kan värva sina kompisar. Det är en sak vi håller på att skapa nu”, säger han.

Under 2014 landade omsättningen på blyga 200.000 kronor. Vi har tidigare skrivit om att Fello satsade på en omsättning på 3,5 miljoner kronor under 2015 och John Axelberg tror att siffrorna kommer att landa däromkring.

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln skrev vi att Fello i somras tog in 10 miljoner kronor i medieutrymme från Aggregate Media och ytterligare 9 miljoner den här rundan. Bolaget har nu förtydligat att det handlar om samma investeringsrunda vid båda tillfällena och att Aggregate Medias investering har justerats ned något.

Läs mer