Breakit - Sverige och Finland kan bli först ut med Elon Musks supertåg
FOTO: TT

Sverige och Finland kan bli först ut med Elon Musks supertåg

Publicerad 04 jan 2016, kl 09:07

User image
Jonas de Lange @jonas_delange · Visa profil
  • 178 reaktioner
  • Hyperloop Technologies vill satsa på höghastighetståg mellan Sverige och Finland via Åland.


    Det rapporterar Ekot.

    Tågen ska åka i en vakuumtunnel och nå hastigheter på över 1000 kilometer i timmen. Idén utvecklades av den amerikanska techprofilen Elon Musk, som är mest känd för att ha grundat betalbolaget Paypal och elbilstillverkaren Tesla. Han är dock inte direkt involverad i Hyperloop Technologies, eller något annat bolag som utvecklar transportmetoden.

    I Sverige ska en tunnel dras från Norrtälje utanför Stockholm till Åbo i Finland. Planerna är dock i ett väldigt tidigt skede fortfarande. Nästa höst dras en förstudie igång för att utvärdera realismen i projektet.

    “Vi letar efter dom intressantaste platserna i världen där det finns en historia av innovation, där det finns möjlighet att få ihop finansiering och samarbeta med privata investerare”, säger Rob Lloyd, vd på Hyperloop Technologies till Ekot.

    Filip - @disqus_6Yf76VpxH1
    2016-01-04 22:53:36
    Bättre än artikeln själv! Applåd!
    Henrik Bergström - @disqus_s8cKGuNHSB
    2016-01-04 22:15:33
    Tack för en bra uppdatering och coolt att det verkar "bli av". Jag gillar också Hyperloop eftersom jag är lite av en Elon fanboy, så det var mer sträckan Stockholm Helsingfors som kändes väldigt otippad för detta. Att göra något i Stockholm istället för mer tunnelbanor, eller kanske Stockholm Uppsala, hade känts smartare.
    JH - @JFAH
    2016-01-04 21:10:35
    Inte egentligen. Jag har följt det här med hyperloop ett bra tag nu,. Det var ju ett tankefoster som kom från Elon redan 2011 om jag inte missminner mig. Intressant nog så följde han upp det hela´, Elon style, med ett djuplodande teknisk rapport om hur man relaiserar en sådan bana. Den 'r fritt tillgänglig och förvånvansvärt detaljerad och väl utarbetad vad gäller tekniken. Sedan dess har mycket hänt. Åtminstone tre stycken bolag har bildats omkring konceptet och åtminstone två av dem är väl uppbackade av storföretag med mycket pengar i potten. Testbanor har redan blivit byggda, och den förste riktiga implementationen kommer bli en kort 5 kilometers sträcka i kalifornien, redan under senare halvan detta år. Därefter är tanken att tackla första längre bygget /sanfransisco-Losangeles omkring 55 mil. Man räknar med en 20-30 minuters transport tid på denna sträcka. Så svaret på din fråga är att detta är djupt seriöst. Banan i sig själv är beräknad att bli betydligt billigare än traditionella spårsystem, och med betydligt så pratar vi storleksordningen 75% billigare och dessutom betydligt snabbare att producera. Tanken är att poddarna som använd är lättviktiga kolfiberkonstruktioner och de tar mellan 20 och 30 personer. Till skilnad från vanliga tåg är de planerade att gå med cirka 30-60 sekunders mellanrum. Throughputten blir alltså väldigt hög per timme. Man kommer alltså inte behöva passa individuella stora avgångar. Nackdelarna är att de inte kommer vara stora nog att innehålla toalett och liknande. Å andra sidan går det hela väldigt fort :-).
    Henrik Bergström - @disqus_s8cKGuNHSB
    2016-01-04 12:58:20
    Lät som ett april-skämt först när jag läste det, men är verkligen Stockholm Helsingfors den hetaste sträckan att bygga detta på? Särskilt med tanke på att det är ett hav i vägen? Låter lite skumt... :)