Sök

Ellos mörkar för kunderna – vi följde deras paket till Polen

Ellose-handelHållbarhet

Ellos vd Marina Davarinou: “Informationen du efterfrågar delar vi inte av affärsskäl". Foto: Breakit, pressbild från Ellos samt Google maps.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Svenska Ellos vägrar att berätta sanningen.
Vi satte en GPS-sändare på ett av deras paket – och följde det till Polen.
I en specialpodd avslöjar vi nu resultatet.

Informationen du efterfrågar delar vi inte av affärsskäl

Vi shoppar på nätet som aldrig förr. Men nästan var tredje paket med kläder eller skor skickas tillbaka – för att kunden inte är nöjd eller har ångrat sig.

Och i klimatkrisens dagar vill e-handlare inte gärna tala om alla extra lastbilsmil som krävs för att deras affär ska fungera.

Affärshemligheter

Breakits stora kartläggning visar att en rad svenska nätbutiker skickar sina returer till länder som Estland och Polen.

Men ett bolag sticker ut. Ellos, en av landets största e-handlade vägrade att svara på våra frågor, om var deras returer hamnar. 

“Informationen du efterfrågar delar vi inte av affärsskäl", svarar vd:n Marina Davarinou.

Vi spårade paket med GPS

Samma besked möter den som frågar företagets kundtjänst. Kunderna får inte veta sanningen.

För att få svar gömde vi GPS-sändare i paketet som vi beställt från Ellos – och skickade det i retur. Vår reporter Caroline Englund kunde sedan följa det genom Sverige, och ut i Europa. 

Åkte mer än 200 mil

Nu kan Breakit avslöja exakt hur långt paketen rullar för att packas om och skickas tillbaka till Sverige.  

Häng med i jakten på svar i vår specialpodd om nätbutikerna och industrin som växt upp i länder som Estland och Polen kring varorna som vi svenskar skickar tillbaka. 

Lyssna på reportaget:

Så svarar Ellos efter granskningen

Breakits reporter har under flera veckor sökt Ellos. Efter vår publicering ger bolaget följande skriftliga uttalande – men vägrar att ställa upp på en intervju.

Ellos har sedan länge hanterat delar av sina returer i Polen. Returer av postpaket från Ellos kunder i Sverige, Norge och Danmark skickas till ett center i Polen där de gås igenom, packas om och skickas tillbaka till lagret i Borås.

För Ellos finska kunder skickas returerna till Estland och därefter tillbaka till Borås. Allt tungt gods, t.ex. möbler och mattor, hanteras på Ellos lager i Borås (och går inte igenom några partners).

För Ellos är miljö och klimat en viktig fråga. Ellos har sedan tidigare satt ett mål om att ha helt koldioxidneutrala transporter till kund senast år 2025.

Här har företaget redan kommit en bra bit på vägen tillsammans med företagets distributionspartners. Ellos har också sedan tidigare tagit beslut att klimatkompensera alla sina transporter från och med 2019.

Läs mer