Informationen du efterfrågar delar vi inte av affärsskäl
Vi shoppar på nätet som aldrig förr. Men nästan var tredje paket med kläder eller skor skickas tillbaka – för att kunden inte är nöjd eller har ångrat sig.
Och i klimatkrisens dagar vill e-handlare inte gärna tala om alla extra lastbilsmil som krävs för att deras affär ska fungera.
Affärshemligheter
Breakits stora kartläggning visar att en rad svenska nätbutiker skickar sina returer till länder som Estland och Polen.
Men ett bolag sticker ut. Ellos, en av landets största e-handlade vägrade att svara på våra frågor, om var deras returer hamnar.
“Informationen du efterfrågar delar vi inte av affärsskäl", svarar vd:n Marina Davarinou.
Vi spårade paket med GPS
Samma besked möter den som frågar företagets kundtjänst. Kunderna får inte veta sanningen.
För att få svar gömde vi GPS-sändare i paketet som vi beställt från Ellos – och skickade det i retur. Vår reporter Caroline Englund kunde sedan följa det genom Sverige, och ut i Europa.
Åkte mer än 200 mil
Nu kan Breakit avslöja exakt hur långt paketen rullar för att packas om och skickas tillbaka till Sverige.
Häng med i jakten på svar i vår specialpodd om nätbutikerna och industrin som växt upp i länder som Estland och Polen kring varorna som vi svenskar skickar tillbaka.