Sök

Svenska bröder gör succé - får 100 000 nya användare per dag

FEO MediaPixduelQuizkampen

Grunadarna till Feo Media - från vänster: Robert Willstedt, Henrik Willstedt, Olle Landin, Kalle Landin.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Bröderna Willstedt och Landins nya frågesportspel toppar listorna i både USA och England.

Nu har entreprenörerna bakom Quizkampen gjort det igen - utvecklat en ny internationell spelsuccé.

Även denna gång handlar det om ett frågesportspel och den ekonomiska potentialen är kanske till och med ännu större för uppföljaren. 

Idén till Quizkampen kläckte bröderna Henrik och Robert Willstedt i en lägenhet på Södermalm i Stockholm för fyra år sedan. De hade då drivit spelbolaget Feo Media tillsammans med ett annat brödrarpar, Kalle och Olle Landin, under något år utan några större framgångar. 

”Jag bodde i min lillebror Henriks lägenhet på Söder på den tiden, och jag minns att vi satt i hans lägenhet och bestämde oss för att ta fram en konkret idé. Vi satt i varsitt rum och skissade, och efter en stund kom Henrik ut och sa att han kommit på det”, berättade Robert Willstedt i en intervju med Breakit i våras.

”Att appen skulle vara en blandning mellan Wordfued, som på den tiden var jättestort, och quiz. Det var perfekt i tiden. Då bestämde vi oss för att lägga ett år på att utveckla Quizkampen, som vi sedan släppte sommaren 2012 i Sverige. Och det gick jättebra direkt”, förklarade Robert Willstedt.

Resten är redan svensk spelhistoria. Quizkampen har idag över 60 miljoner användare i 22 länder. Förra året gjorde Feo Media en vinst på 45 miljoner kronor och bröderna kunde ge sig själva en utdelning med ungefär lika många miljoner.

Och nu har svenskarna alltså fått fram ytterligare en frågesportsuccé. Pixduel heter uppföljaren till Quizkampen och fyra månader efter USA-lanseringen är spelet det mest nedladdade frågesportspelet både för Iphone och Android. För en dryg vecka sedan lanserades Pixduel i Storbritannien och där är spelet redan det mest nedladdade av samtliga Iphone-appar alla kategorier.

”Vi tror att Pixduel har potentialen att bli minst lika stort som Quizkampen. Vi får cirka 100 000 nya användare varje dag nu”, säger Robert Willstedt som är Feo Medias vd.

Läs mer